یافته های پزشکی نشان می دهد که نوجوانان مبتلا به دیابت نوع دو ، دچار اختلالات ادراکی شده  و ناهنجاریهای مغزی نیز در آنها افزایش می یابد. عوارض ناشی از اختلال ادراکی –شناختی به عنوان یکی از عوارض دیابت نوع دو، بر اهمیت  کنترل چاقی و فعالیت بدنی که دو عامل مهم در کنترل بیماریها یی مثل دیابت بین جوانان است ، تاکید می کند.

این مطالعه که توسط پژوهشگران دانشگاه نیویورک انجام شده، نشان می دهد کودکان مبتلا به دیابت نوع دو ، دارای اختلال ادراکی و ناهنجاری مغزی بیشتری نسبت به کودکانی با چاقی یکسان که هنوز دچار اختلال متابولیک نشده اند ، هستند.

این یافته های مهم گویای این مطلب هستند که مقاومت به انسولینی که در اثر چاقی در افراد به وجود می آید، می تواند عملکرد ادراکی- شناختی کودکان را تقلیل داده و این موضوع می تواند بر توانائیهای کودکان در مدرسه تاثیر گذار باشد.

محققان، ۱۸ نوجوان چاق مبتلا به دیابت نوع ۲ را با نوجوانان چاق سالم با شرایط اجتماعی- اقتصادی و نژادی یکسان مقایسه کردند. آنها دریافتند که نوجوانان با دیابت نوع ۲ نه تنها در تست هایی که میزان عملکرد ذهنی، حافظه و توانایی هجی نمودن کلمات را اندازه گیری می کردند ، توانایی کمتری داشتند، بلکه ناهنجارهایی در قسمت سلولهای سفید مغزشان نیز کاملا آشکار بود.

دانشمندان در گذشته نیز به وجود ناهنجاریهای مغزی در نوجوانان دیابتی پی برده بودند، ولی تصور آنها بر این بود که این تغییرات میتواند بخاطر بیماریهای عروقی پدید آمده باشد. ولی اکنون آنها دریافتند که این تغییرات در سلولهای سفید مغزی نوجوانان می تواند درنتیجه فیزیولوژی نابهنجار یا غیر عادی د رنتیجه  ابتلا به دیابت نوع دو باشد.

نکته عملی: با این مطالعه اهمیت کاهش وزن و کنترل قند خون درنوجوانان مبتلا به دیابت بیش از پیش آشکار شد. توصیه می شود با تشویق کودکان به ورزش و داشتن رژیم غذایی سالم از ابتلا آنها به چاقی  و بیماری های مزمن مرتبط با آن پیشگیری نمایید.

منبع: . Diabetologia, 2010; DOI: 10.1007/s00125-010-1857-y

Loading