راهکار ایمن برای افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آلرژی غذایی چیست؟

آلرژی غذایی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به پروتئین مواد غذایی واکنش نشان دهد. هیچ درمانی برای آلرژی غذایی وجود ندارد. تنها راهکار برای جلوگیری از بروز واکنش‌ها اجتناب از مصرف آن دسته از مواد غذایی است که سبب بروز این واکنش‌ها می‌شوند.
به تازگی مطالعه‌ای در مورد یک نوع درمان پزشکی غیرتهاجمی به نام چالش غذایی خوراکی (OFC) انجام شده است. در طی OFC متخصص آلرژی از بیمار می‌خواهد که به تدریج مقدار مصرف یک ماده غذایی را افزایش داده و به دقت به هر واکنشی که به دنبال مصرف ماده غذایی رخ می‌دهد توجه کند. OFC معمولاً به این علت انجام می‌شود که سایر تست‌های آلرژی مانند تست‌های خونی و تست پوستی همراه با یک تاریخچه دقیق پزشکی غیرقطعی هستند.
در این مطالعه ۶۳۲۷ مورد OFC که بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ انجام شده بود، بررسی شدند. عمده موارد OFC در افراد کمتر از ۱۸ سال انجام شده بود.
نتایج نشان داد که تنها ۱۴ درصد بیمارانی که تحت OFC قرار داشتند واکنش‌هایی را تجربه کرده‌اند و تنها حدود ۲ درصد آن‌ها آنافیلاکسی را تجربه کرده‌اند.
واکنش‌هایی که آنافیلاکسی نبودند تنها در یک قسمت بدن رخ می‌دادند. برای مثال بر روی پوست. این واکنش‌ها ملایم تا متوسط بوده و بیشتر آن‌ها با آنتی هیستامین‌ها درمان شدند. در مواردی که واکنش‌ها شدیدتر بودند ۱۹ مورد منجر به مراجعه بیمار به بیمارستان شد و ۶۳ مورد نیز با اپی‌نفرین درمان شدند.
به گفته محققان زمانی که OFC به تعویق افتد افراد بدون آن که نیاز باشد مصرف برخی مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند. این امر هزینه‌های تحمیل شده به بیمار را افزایش می‌دهد.
نکته عملی: تشخیص درست آلرژی غذایی می‌تواند به طور واضح نشان دهد که کدام مواد غذایی باید از رژیم حذف شوند. چالش‌های غذایی زیر نظر متخصص آلرژی کیفیت زندگی افراد مبتلا به آلرژی غذایی را بهبود می‌بخشد.

منبع:

Kwei Akuete et al. Annals of Allergy, Asthma and Immunology 2017; Volume 119: Page 339-348

Loading