رژیم غذایی افرادی که سیگار می‌کشند، نیازمند توجه بیشتری است.

رژیم غذایی افرادی که سیگار می‌کشند، نیازمند توجه بیشتری است.

نتایج مطالعه‌ای که در مجله BMC Public Health منتشر شده نشان می‌دهد که در افرادی که سیگار می‌کشند نسبت به افراد غیرسیگاری کیفیت رژیم غذایی پایین‌تر است. در این مطالعه که بر روی ۵۲۹۳ نفر انجام شده مشاهده شد که در افراد سیگاری نسبت به سایرین انرژی دریافتی روزانه حدود ۲۰۰ کالری بیشتر است. در حقیقت، در این افراد دانسیته انرژی رژیم غذایی بالا است. بدین معنی که مواد غذایی مصرفی توسط آن‌ها به ازای هر گرم وزن، کالری بیشتری دارد. همچنین میزان دانسیته انرژی مواد غذایی در کسانی که مصرف دخانیات را ترک کرده بودند نسبت به کسانی که هرگز سیگار نکشیده بودند بالاتر و نسبت به کسانی که در حال حاضر سیگار می‌کشیدند کمتر بود. این یافته نشان می‌دهد که میزان استعمال دخانیات با کیفیت رژیم غذایی مرتبط است.
در مطالعه حاضر، رژیم غذایی افرادی که سیگار می‌کشیدند دارای مقادیر کمی میوه و سبزی بود. این امر نشان دهنده دریافت کمتر ویتامین C توسط این افراد است. کمبود این ویتامین در افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند خطر ابتلا به بیماری قلبی – عروقی و سرطان را افزایش می‌دهد.
به گفته محققان یکی از نگرانی‌های عمده پس از ترک دخانیات، افزایش وزن می‌باشد. از سوی دیگر، رژیم غذایی با دانسیته بالای انرژی با افزایش وزن بدن مرتبط است. بنابراین، محدود کردن کالری دریافتی می‌تواند در این افراد از افزایش وزن پیشگیری نماید.
نکته عملی: در افرادی که سیگار می‌کشند و یا استعمال آن را ترک کرده‌اند توجه به دانسیته انرژی مواد غذایی و محدود کردن کالری دریافتی روزانه از افزایش وزن پیشگیری می‌کند.
منبع:

Maclean et al. BMC Public Health 2018.

Loading