رژیم غذایی تا چه اندازه می تواند بر روند پیری مؤثر باشد؟

فکر می کنیدآن چه که در بشقاب غذای شماست تا چه اندازه می تواند روند پیری را در شما سرعت ببخشد یا، آن را آهسته تر کند؟ واقعیت آنست که آن چه که می خورید بر تصویری که از خود درآینه می بینید اثر می گذارد. "مواد غذایی با کیفیت نامطلوب، مانند اسید های چرب ترانس می تواند موجب التهاب شوند، بهتر است بدانید که پیری یک التهاب مزمن است. در صورت پیروی از یک رژیم غذایی نامطلوب و کم کیفیت در طولانی مدت، شما پیرتر از آن چه که خواهید بود به نظر می رسید. به عنوان مثال، خوردن مقادیر زیاد شکر و غذاهای فرآیند شده (مثل؛ سوسیس و کالباس و …) می تواند به کلاژن پوست آسیب برساند. کلاژن ماهیت پروتئینی دارد و همان عاملی است که مانند فنر پوستتان عمل می کند و آن را مقاوم می کند. مواد جانبی حاصل از فرآیند این قبیل مواد غذایی در بدن می توانند موجب بروز انواع بیماری ها از قبیل قلبی و عروقی و دیابت و به طور کلی ایجاد اختلال در سلامتی شوند.
و اما، میوه ها و سبزیجات در نقطه مقابل مواد غذایی فرآیند شده و ناسالمی همچون سوسیس و کالباس و یا انواع گوناگون فست فودها قرار دارند. میوه ها و سبزیجات فواید زیادی برای سلامت پوست دارند. این جا است که، این شما هستید که باید تصمیم بگیرید تا چه اندازه سلامتی تان اهمیت دارد؟ کاهش دریافت برخی از انواع مواد غذایی مضر (شکم پر کن) و حتی حذف آن ها و جایگزین کردن مواد غذایی سالم و در کل پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، متنوع سهم بسزایی در حفظ سلامتی دارد. به یاد داشته باشید که غذاهای آماده و انواع فست فودها تنها گرسنگی شکمی را رفع می کنند، در حالی که گرسنگی سلولی هم چنان باقی می ماند و این اثر نامطلوبی بر تعادل و هموستاز سلولی خواهد داشت. بی شک، انواع بیماری های مزمن تظاهر همین برهم خوردن تعادل و هموستاز سلولی در طولانی مدت هستند. تغذیه نادرست و ناصحیح می تواند تفاوت بین سن بیولوژیک و سن تقویمی را زیاد کند. برخی از افراد پیرتر از آن چه سن دارند به نظر می آیند. برای کاهش سرعت روند پیری بهتر است نسبت به غذاهای زیر هوشیار باشد.
غذاهایی که باید محدود شوند:
–    سیب زمینی سرخ شده و چیپس سیب زمینی. هر ماده غذایی که در روغن بسیار داغ سرخ شود می تواند در بدن التهاب را باشد. به ویژه اسیدهای چرب ترانس که موجب افزایش کلسترول بد خون "LDL" و کاهش کلسترول خوب "HDL" می شوند. بنابراین، برچسب مواد غذای را حتماً بخوانید. مواد غذایی را انتخاب کنید که برای پخت آن ها از روغن هیدروژنه شده یا ترانس استفاده نشده است.
–    دونات ها و انواع کیک های بسیار شیرین: این قبیل محصولات  اغلب حاوی شکر فراوان هستند که با التهاب مرتبط است. آن ها در نهایت همان محصولات جانبی را تولید خواهند کرد که به تسریع روند پیری کمک می کند.
–    هات داگ، پیتزا : گوشت های فرآوری شده اغلب حاوی اسیدهای چرب اشباع زیادی هستند. علاوه بر این، آن ها حاوی موادی می باشند که نیترات نامیده می شوند. هر دوی آن ها (نیترات و اسیدهای چرب اشباع) موجب بروز التهاب می شوند.
مواد غذایی که باید به آن ها بیشتر اهمیت بدهید:
سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، فرآورده های لبنی کم چربی و پروتئینی می توانند به محافظت از شما در برابر التهاب کمک کنند. بنابراین، توصیه می شود که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی کنید. این رژیم غذایی بر پایه میوه ها و سبزیجات و غلات کامل است. سعی کنید مواد غذایی طبیعی استفاده کنید. در ادامه، با برخی از این مواد غذایی مفید آشنا خواهید شد.
–    کاهو:  سرشار از ویتامین A و C است و می تواند موجب سرکوب التهاب شود. به طور کلی، کاهوی ایرانی (Romaine lettuce) که از نوع پرورشی و اهلی است در مفایسه با کاهوی گرد (Head Lettuce) خواص بیشتری دارد. از این دسته می توان به براکلی، اسفناج، شاهی، کاسنی اشاره کرد.
–    گوجه فرنگی: سرشار از مواد مغذی که "لیکوپن" نامیده می شوند. که می توانند به کاهش التهاب کمک کنند. علاوه بر این، هندوانه، گریپ فروت صورتی، کلم قرمز، مارچوبه نیز دارای لیکوپن هستند.
–    ساالمون: ماهی سالمون سرشار از اُمگا ۳ است، که می تواند به جنگ التهاب در بدن برود. ماهی تن نیز در این زمینه مفید است.
–    عدس و لوبیا: این مواد غذایی منابع غنی از پروتئین، فیبر و مواد مغذی هستند. پروتئین یک ماده ضروری برای پوست شما است، در صورتی که رژیم غذایی تان از مقادیر کافی پروتئین برخوردار نباشد، این کمبود در پوست تظاهر می یابد. انواع لوبیا در کنار ماهی منابع خوبی برای تأمین پروتئین به شمار می روند.
–     جوی دوسر: غلات کامل از قبیل جوی دوسر، نان های سبوس دار و برنج قهوه ای برای کاهش التهاب در بدن مفید هستند. علاوه بر این، آن ها حاوی ویتامین های گروه B از قبیل تیامین و ریبوفلاوین می باشند که برای پوست ضروری هستند.

 

Loading