رژیم غذایی قبل از جراحی کاهش وزن

در سال‌های اخیر با توجه به شیوع پیشرونده چاقی‌های مفرط، تقاضا برای یافتن راه‌حلی قاطع برای ریشه کنی افزایش وزن بی رویه بیش از پیش گردیده است. بر همین اساس علاقه برای استفاده از عمل جراحی برای کاهش وزن بیشتر شده است. اما آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که هر بیماری که از افزایش وزن رنج می‌برد نامزد خوبی برای عمل جراحی نمی‌باشد. مطالعات گذشته نشان داده‌اند که این روش‌های جراحی جایگزین رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی نخواهد بود و حتی پس از عمل جراحی نیز رعایت این شیوه‌های سالم زندگی برای عدم بازگشت وزن کاهش یافته ضروری است.

اما از آنجا که اکثر بیماران متقاضی استفاده از عمل جراحی برای کاهش وزن از گروه بیماران پرخطرهستند، شناسایی عوامل خطر و آماده‌سازی بیمار قبل از انجام عمل برای کاهش عوارض احتمالی، ضروری است. پژوهشی که اخیرا در مجله علمی آرشیو جراحی به چاپ رسیده، نشان می‌دهد: کاهش وزن قبل از عمل جراحی، سبب می‌شود بیماران به نتایج مطلوب‌تری از عمل جراحی برای کاهش وزن دست یابند. علاوه بر این، بررسی پرونده‌های پزشکی ۸۸۱ بیمار که جراحی برای کاهش وزن داشتند، نشان داد بیمارانی که کاهش وزن بیشتری قبل از عمل جراحی داشتند، کمتر دچار عوارض بعد از عمل مانند عفونت، مشکلات کلیوی و… می‌شدند، به طوری که میزان عوارض جراحی در بیمارانی که قبل از عمل جراحی افزایش وزن داشتند تقریبا دو برابر بیمارانی بود که قبل از عمل، کاهش وزن داشتند.

لازم بذکر است که تمامی این بیماران تحت عمل بای پس معده قرار گرفتند، در این روش ابعاد معده کوچک شده و سبب می‌شود مقادیر اندکی غذا در معده جای گیرد. طبیعی است که انجام عمل جراحی به عنوان یک روش تهاجمی برای کاهش وزن، بویژه در بیماران با چاقی مفرط که دارای عوامل پرخطر تهدیدکننده زندگی هستند، صورت می‌گیرد. صرف نظر از افزایش یا کاهش وزن قبل از عمل جراحی به نوبه خود دارای خطر قابل توجه می‌باشد. ولی نتایج مطالعه اخیر حاکی از آن است که کاهش وزن ابتدایی قبل از عمل از عوارض احتمالی خواهد کاست. بر همین اساس توصیه آن است که قبل از عمل جراحی برای کاهش وزن، بیماران کاندید عمل جراحی با رژیم غذایی کاهش وزن ابتدایی را داشته باشند.اگرچه معمولا این بیماران از انجام رژیم‌های متعدد ناامید شده‌اند و دنبال معجزه‌ای برای حل این مشکل خود می‌گردند، ولی نتایج بهتر عمل جراحی و کاهش عوارض احتمالی پس از عمل باید مشوق خوبی برای کاهش وزن قبل از عمل باشد.

نکته عملی: انجام عمل جراحی برای کاهش وزن، درمان قطعی معضل افزایش وزن نمی‌باشد. بلکه داشتن رژیم غذایی سالم، به همراه افزایش فعالیت بدنی و ایجاد تغییرات رفتاری قبل از عمل جراحی ضروری است. عمل جراحی در واقع کمک بزرگی است تا مبتلایان به چاقی مفرط به همراه اصلاح شیوه زندگی راه طولانی تا رسیدن به وزن مطلوب را راحت‌تر طی نمایند، اما جایگزین رژیم غذایی سالم نخواهد بود.


Loading