رژیم غذایی مدیترانه‌ای و پیشگیری از پوکی استخوان در زنان

رژیم غذایی مدیترانه‌ای و پیشگیری از پوکی استخوان در زنان

رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از میوه، سبزی، غلات، سیب‌زمینی و روغن زیتون است. در این نوع رژیم غذایی ماهی به میزان نسبتاً زیاد و چربی اشباع، لبنیات و گوشت قرمز به میزان کم مصرف می‌شود. رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت، سرطان و سایر بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. مطالعات کمی در مورد تاثیر این نوع رژیم غذایی بر ترکیب بدن بعد از دوران یائسگی وجود دارد. به تازگی در مطالعه‌ای محققان مشاهده کردند در زنان یائسه که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کردند نسبت به سایرین توده استخوانی و توده عضلانی بیشتر است.
یافته‌های مذکور بسیار با اهمیت است. زیرا یائسگی با کاهش میزان هورمون استروژن، افزایش سرعت از دست‌دهی توده استخوانی، افزایش خطر ابتلا به استئوپروز (پوکی استخوان) و شکستگی استخوان همراه است. علاوه براین، یائسگی و سالخوردگی با کاهش توده عضلانی بدن مرتبط است. کاهش توده عضلانی در افراد سالخورده علت عمده افزایش احتمال بیماری و کاهش کیفیت زندگی در این افراد است.
در این مطالعه ۱۰۳ زن سالم با میانگین سنی ۵۵ سال که حدود ۵/۵ سال از یائسه شدن آن‌ها می‌گذشت، شرکت کردند. در تمام زنان تراکم استخوان، میزان چربی بدن و نیز توده عضلانی مشخص شد. همچنین از طریق پرسشنامه دریافت غذایی آن‌ها طی یک ماه گذشته ارزیابی گردید. نتایج نشان داد پیروی از یک رژیم غذایی که ویژگی‌های رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دارد به طور قابل توجهی با افزایش تراکم استخوانی در ناحیه ستون فقرات و افزایش توده عضلانی مرتبط است.
نکته عملی: پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای یک راهکار مفید در حفظ توده عضلانی و پیشگیری از پوکی استخوان در زنان یائسه می‌باشد.
منبع:

Presented at ENDO 2018, the Endocrine Society’s 100th annual meeting in Chicago, Ill.

Loading