زغال اخته سلاحی در مقابل بیماری‌های قلبی

هنگامی که رسوبات چربی و سایر مواد در رگ‌های بدن شما تجمع یابد، موجب تنگی آنها شده و عبور جریان خون از میان آنها دشوار می‌گردد که به این حالت تصلب شریان یا همان آترواسکلروز می‌گویند.آترواسکلروز علت اصلی بروز دو نوع از بیماری های شایع قلبی یعنی حمله های قلبی و سکته است. بیماری های قلبی اولین عامل مرگ در بین  افراد بالغ در خیلی از کشورها محسوب می شود. نتایج مطالعه ای که به تازگی بر روی موش ها انجام گرفته نشان می دهد که مصرف زغال اخته می تواند به مبارزه علیه آترواسکلروز یا سخت شدن عروق خونی کمک کند.

در این مطالعه اندازه یا محل آترواسکلروز در ۳۰ موش جوان مقایسه گردید. این موش ها به دو گروه تقسیم شدند یک گروه تحت رژیم غذایی حاوی پودر زغال اخته به مدت ۲۰ هفته قرار گرفتند . گروه دیگر هم رژیمی مشابه البته بدون پودر زغال اخته داشتند.

نتایج این مطالعه نشان داد که اندازه ضایعه در دو سمت آئورت در گروه اول ۳۹ و ۵۸ درصد کمتر از موش هایی بود که از پودر زغال اخته استفاده نکرده بودند. رژیم حاوی پودر زغال اخته شامل ۱ درصد پودر بود که معادل نصف فنجان زغال اخته تازه است.

اگرچه مکانیسم تاثیر زغال اخته هنوز کاملا مشخص نیست، بنظر می آید آنتی اکسیدان های موجود در آن و نقش آنها در کاهش استرس اکسیداتیو بخشی از این مکانیسم می باشد. مطالعات آینده انسانی برای تعیین تاثیر مصرف زغال اخته در دوران نوزادی، کودکی و جوانی بر پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی در دوران میانسالی ضروری می باشد. همانطور که می دانیم پیشگیری اولیه خصوصا در کودکان چاق بویژه بدلیل آن که چاقی و اضافه وزن عامل خطر مهم ابتلا به بیماری های قلبی  می باشد دارای اهمیت اساسی است.

نکته عملی: داشتن تغذیه صحیح یکی از راه های اصلی پیشگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی است. دراین میان بعضی از مواد غذایی اهمیت بیشتری دارند از جمله زغال اخته که به دلیل ترکیبات مفید خود مانند آنتی اکسیدان ها به عنوان یک عامل پیشگیری کننده از ابتلا به آترواسکلروز شناخته شده است.

منبع:  Journal of Nutrition, 2010; 140 (9): 1628

Loading