تغذیه مناسب و فعالیت بدنی تغییرات چشمگیری را در کیفیت زندگی افراد سالمند ایجاد می کند. هیچ گاه برای بهره مندی از مزایای تغذیه مناسب و داشتن وزن مناسب دیر نیست. حتی می توان گفت با افزایش سن انتخاب صحیح مواد غذایی و فعالیت بدنی به منظور حفظ سلامتی اهمیت بیشتری پیدا می کند. غذاهای غنی از مواد مغذی و فعالیت بدنی همراه با خانواده یا دوستان سبب افزایش قدرت بدنی و سطح انرژی بدن و نیز لذت بردن از زندگی می شود.
در افراد سالمند نیاز به کالری کمتر است، اما نیاز به برخی مواد مغذی مانند پروتئین، ویتامین های گروه B و کلسیم افزایش می یابد. به عبارتی کیفیت مواد غذایی بر کمیت آن ارجحیت دارد.
در سنین سالمندی به منظور حفظ توده عضلانی، مبارزه با عفونت ها و بهبودی پس از جراحی یا تصادفات دریافت کافی پروتئین بسیار مهم است. در برخی موارد جویدن مواد غذایی حاوی پروتئین مانند گوشت یا مرغ برای فرد سالمند دشوار است. این افراد می توانند بخشی از پروتئین مورد نیاز خود را با افزودن تخم مرغ رنده شده یا شیر کم چرب به برنامه روزانه خود تامین کنند.

کاهش وزن در سالمندان

سالمندی زمان مناسبی برای پیروی از رژیم های سخت یا کاهش وزن های شدید نیست. هدف باید تغذیه مناسب و در عین حال کاهش کالری دریافتی باشد. رژیم های غذایی سخت که در آن ها برخی گروه های غذایی به طور کامل حذف می شوند می توانند منجر به کمبود جدی مواد مغذی در فرد سالمند شوند. کاهش وزن سریع اغلب سبب کاهش توده عضلانی بدن می شود. این امر دقیقاً بر خلاف آن چیزی است که افراد سالمند برای حفظ سلامتی خود به آن نیاز دارند.
هدف اولیه برای افراد سالمند باید حفظ وزن باشد. در صورت تمایل برای کاهش وزن تعادل در مصرف مواد غذایی و فعالیت بدنی مناسب می تواند ضمن آن که به حفظ استخوان ها و عضلات کمک می کنند سبب کاهش چربی های بدن شود. کاهش وزن غالباً برای سالمندانی توصیه می شود که به بیماری های مرتبط با چاقی مبتلا هستند و کاهش وزن به بهبود بیماری آن ها کمک می کند.
با افزایش سن کاهش وزن به علل مختلف دشوارتر می شود. یکی از دلایل اولیه کاهش متابولیسم به دنبال افزایش سن است. بعد از ۴۰ سالگی به ازای هر دهه افزایش سن متابولیسم حدود ۵ درصد کاهش می یابد. کاهش توده عضلانی بدن در کاهش متابولیسم نقش دارد. با افزایش سن نه تنها توده عضلانی کاهش می یابد بلکه تجمع انواع خاصی از چربی در بدن افزایش می یابد. مقدار چربی قهوه ای که سبب تولید گرما و سوختن انرژی می شود کاهش یافته و چربی سفید که انرژی اضافی را ذخیره می کند افزایش می یابد. در کنار تغذیه مناسب، ورزش های استقامتی به حفظ توده عضلانی کمک کرده و حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش هوازی با شدت متوسط سبب کاهش چربی های بدن می شوند.
افزایش مسئولیت ها به دنبال افزایش سن سبب می شود سطح استرس فرد بیشتر شود. استرس منجر به افزایش سطوح نوعی هورمون استرس به نام کورتیزول و در نتیجه تجمع چربی در بدن می شود. تغذیه مناسب، فعالیت بدنی و خواب کافی به کاهش استرس و تنظیم عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند.
کاهش وزن غیرارادی در سالمندان
  در برخی افراد سالمند ممکن است به صورت غیرارادی وزن کاهش یابد. کاهش وزن بی دلیل نیز می تواند خطراتی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد. بنابراین علت آن باید پیگیری شود.

 

Loading