سرکوب بیماری های خود ایمنی و افزایش سلول های ایمنی T با مصرف چای سبز !

انواع زیادی از سلولها در بدن وجود دارند که نقش های متفاوتی در سیستم ایمنی دارند و قادر هستند که سلول های مهاجم را بدون آسیب رساندن به سلول های نرمال از بین ببرند. در بیماری های اتوایمنی یا خود ایمنی از گروه ساده آنها گرفته مثل آلرژی ها تا دیابت نوجوانی این پروسه دچار اختلال گردیده وسلول های ایمنی به اشتباه بر خلاف سلول های خود بدن می جنگند وآن ها را از بین می برند. برخی از سلول ها شامل سلول های Tوجود دارند که به کنترل این مشکل و کاهش یا خاموش کردن سیستم ایمنی کمک می کنند(سلول هایTدر طحال و گره های لنفاوی یافت می شوند).  این در حالیست که تحقیقات علمی نشان می دهند که تغذیه و رژیم غذایی می توانند در تقویت سلول های Tتاثیرگذار باشند، لذا برخی دانشمندان به دنبال یافتن ارکان غذایی مفید در تقویت سلولهای ایمنیTهستند.

در همین راستا  مطالعه ای جدید برگرفته از ژورنال Immunology lettersروی یکی از ترکیبات موجود در چای سبز به نام پلی فنول انجام شد. طی تحقیقات انجام گرفته در این مطالعه، مشخص شد که این ترکیب گیاهی طبیعی اثر ضد التهاب و ضد سرطان دارد و می تواند باعث افزایش تعداد سلول هایTشود و کارکرد ایمنی بدن را تعدیل نموده و بهبود بخشد، لذا می تواند یک راه آسان و امن برای کمک به کنترل مشکلات خودایمنی و بیماری های ویروسی باشد. البته اثر مفید مذکور در رابطه با پلی فنلهای چای سبز، به اندازه داروهای در دسترس که نقش مشابهی انجام می دهند قوی نیست.

در ضمن باید به این نکته نیز توجه شود که مصرف داروها در طولانی مدت مشکل سمیت دارند ولی استفاده از محصولات غذایی طبیعی به صورت دراز مدت و مداوم، ممکن است بتواند امکان دستیابی به هدف مورد نظر ( بهبود و تعدیل سیستم ایمنی بدن)را بدون ایجاد سمیت فراهم نماید. لذا جا دارد در این راستا مطالعات بیشتر و گسترده تری انجام گیرند.

نکته عملی :یکی از تاثیرات سودمند و اساسی چای سبز برای سلامت؛ توانایی کنترل التهاب، تعدیل و بهبود کارایی ایمنی بدن و جلوگیری از سرطان است. لذا توصیه می شود مصرف چای سبز به عنوان یک نوشیدنی مناسب در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. در ضمن انجام مطالعاتی بیشتر و گسترده تر پیرامون بررسی تاثیر رژیم غذایی بر تعدیل عملکرد سیستم ایمنی بدن، پیشنهاد می گردد.

                                                                                                                                                                  

Loading