شکلات تلخ به سلامت مغز و عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند.

شکلات تلخ به سلامت مغز و عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند.

هر چقدر رنگ شکلات تیره‌تر باشد فواید مصرف آن بیشتر است. زیرا این نوع شکلات حاوی مقادیر بیشتری فلاونوئید است. فلاونوئید یک آنتی‌اکسیدان است که از آسیب سلولی جلوگیری کرده و میزان التهاب را کاهش می‌دهد. نتایج ۲ مطالعه کوچک که توسط Lee Berk انجام شده و نتایج آن در سال ۲۰۱۸ منتشر گردیده نشان می‌دهد که مصرف کم شکلات تلخ که حاوی ۷۰ درصد کاکائو است به بهبود سلامت مغز و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
در مطالعه اول ۵ فرد سالم که ۲۲ تا ۴۰ ساله بودند شرکت کردند. شرکت‌کنندگان ۴۸ گرم شکلات تلخ (حاوی ۷۰ درصد کاکائو) دریافت کردند. قبل از مصرف این ماده غذایی و سپس ۳۰ و ۱۲۰ دقیقه پس از مصرف آن فعالیت مغز افراد با استفاده از الکتروانسفالوگرافی ارزیابی شد. نتایج نشان داد که مصرف شکلات تلخ بر ناحیه‌ای از مغز که در حافظه و پردازش حسی نقش دارد، اثر مثبت دارد.
در مطالعه دوم ۵ فرد سالم که در محدوده سنی ۲۵ تا ۵۰ سال قرار داشتند شرکت نمودند. از این افراد خواسته شد هر روز ۴۸ گرم شکلات تلخ را به مدت ۸ روز مصرف نمایند. نمونه خون این افراد قبل از شروع مطالعه و ۲ ساعت بعد از مصرف ماده غذایی مذکور بررسی شد. علت بررسی نمونه خون تعیین اثر مصرف شکلات بر بیان ژن‌های مرتبط با فعالیت سیستم ایمنی بود. نتایج نشان داد که مصرف شکلات تلخ منجر به افزایش بیان ژن‌های مرتبط با فعالیت سلول‌های T می‌شود. این سلول‌ها به بدن در مقابله با عفونت و بیماری کمک می‌کنند.
نکته عملی: هر چه میزان کاکائوی موجود در شکلات بیشتر باشد تاثیر مثبت آن بر توانایی‌های شناختی، حافظه، خلق و خو و سیستم ایمنی بدن بیشتر است. مصرف کم شکلات تلخ به بهبود سلامت مغز و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
منبع:

Lee Berk et al. The FASEB Journal 2018.

Loading