شیر مادر و تاثیر آن بر باکتری‌های روده در شیرخواران

شیر مادر و تاثیر آن بر باکتری‌های روده در شیرخواران

در روده انسان بیش از ۱۰۰ تریلیون باکتری وجود دارد. این باکتری‌ها در حفظ سلامتی نقش بسزایی دارند. به طور کلی سبک زندگی، رژیم غذایی و برخی عوامل محیطی می‌توانند بر میزان و تنوع این باکتری‌ها اثر داشته باشند. اگر میزان باکتری‌های مضر در روده بیشتر باشد احتمال بروز مشکلاتی مانند بیماری‌های روده و چاقی افزایش می‌یابد. در مقابل، افزایش باکتری‌های مفید می‌تواند سبب بهبود وضعیت سلامتی شود.
شیر مادر فواید بی‌شماری برای شیرخوار دارد. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که تغذیه با شیر مادر با کاهش خطر آلرژی و چاقی در سال‌های بعدی عمر مرتبط است. نتایج مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده نشان می‌دهد در روده کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند میزان زیادی باکتری بیفیدوباکتریوم وجود دارد. بیفیدوباکتریوم باکتری مفیدی است که در محصولات پروبیوتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
محققان نشان داده‌اند به محض آن که شیردهی قطع می‌شود سریعاً جمعیت باکتری‌های روده شیرخوار تغییر می‌کند. به طوریکه بیفیدوباکتریوم کاهش یافته و باکتری‌هایی که در روده بزرگسالان مشاهده می‌شوند جایگزین آن می‌شوند. علت این امر می‌تواند این باشد که بعد از قطع شیردهی نوع غذاهای مصرفی کودک تغییر می‌کند. زیرا مواد غذایی مختلف تاثیرات متفاوتی بر روی باکتری‌های روده دارند.
در این مطالعه به طور ماهانه نمونه مدفوع ۹۰۳ شیرخوار از سن ۳ تا ۴۶ ماهگی جمع‌آوری شد. سپس تغییرات باکتری‌های روده در این کودکان بررسی گردید.
سال‌های ابتدایی زندگی در ایجاد جمعیت باکتری‌های روده مهم است. زیرا نوزاد با تعداد بسیاری کمی باکتری متولد شده و بعد از تولد به تدریج باکتری‌های روده افزایش می‌یابند. محققان امیدوارند این نتایج به آن‌ها کمک کند که بتوانند حتی بعد از قطع شیردهی اثراتی مشابه اثری که شیر مادر بر باکتری‌های روده دارد را ایجاد نمایند.
نکته عملی: در ابتدای زندگی تغذیه با شیر مادر به ظهور باکتری‌های مفید در روده کمک می‌کند. باکتری‌های مفید روده در حفظ سلامت عمومی بدن نقش دارند.
منبع:

Christopher J. Stewart et al. Nature 2018; Volume 562: Pages 583- 588.

Loading