شیر مادر و پیشگیری از ابتلای کودکان به اضافه وزن و چاقی

شیر مادر و پیشگیری از ابتلای کودکان به اضافه وزن و چاقی

امروزه شیوع چاقی در میان کودکان افزایش یافته و به یک نگرانی در سطح جهان تبدیل شده است. اضافه وزن دوران کودکی تا دوران نوجوانی و سپس بزرگسالی ادامه یافته و خطر بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی – عروقی و سرطان را افزایش می‌دهد. وزن بالای زمان تولد با اضافه وزن و یا چاقی در دوران کودکی مرتبط است. به طوریکه این کودکان نسبت به کودکانی که با وزن طبیعی متولد شده‌اند احتمال آن که در سن ۶ سالگی به اضافه وزن مبتلا شوند، بیشتر است. با این حال، نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که تغذیه انحصاری با شیر مادر می‌تواند از اضافه وزن و چاقی کودکانی که در زمان تولد وزن بالایی داشته‌اند، جلوگیری نماید.
در مطالعه فوق که در کشور کره و بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ انجام شد اطلاعات مربوط به حدود ۳۸ هزار نفر از بدو تولد تا سن ۶ سالگی مورد بررسی قرار گرفت. شیرخواران با توجه به وزن زمان تولد به ۳ گروه تقسیم شدند: ۱) وزن کم در زمان تولد (حداکثر ۲۵۰۰ گرم)، ۲) وزن طبیعی در زمان تولد (بیش از ۲۵۰۰ گرم و کمتر از ۴۰۰۰ گرم) و ۳) وزن بالا در زمان تولد (حداقل ۴۰۰۰ گرم).
در طول مدت انجام مطالعه ۱۰ درصد کودکانی که با وزن کم متولد شده بودند و ۱۵ درصد کودکانی که با وزن طبیعی متولد شده بودند به اضافه وزن یا چاقی مبتلا شدند. همچنین اضافه وزن و یا چاقی در بیش از ۲۵ درصد کودکانی که با وزن بالا متولد شده بودند، مشاهده شد. در مقابل، اگر شیرخوارانی که با وزن بالا متولد شده‌ بودند به طور انحصاری در ۶ ماه اول تولد با شیر مادر تغذیه می‌شدند خطر اضافه وزن و چاقی در آن‌ها کاهش می‌یافت.
نکته عملی: اگر وزن زمان تولد شیرخوار بالاتر از حد طبیعی باشد، تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول خطر چاقی را در سال‌های بعدی زندگی می‌کاهد.
منبع:

Presented at ENDO 2018, the 100th annual meeting of the Endocrine Society in Chicago, Ill.

Loading