عدم تحرک و ابتلا‌ به دیابت

سال‌هاست که متخصصین علوم پزشکی توصیه به ورزش منظم روزانه را برای حفظ سلامتی ضروری می‌دانند؛ اما متاسفانه خیلی از ما از انجام ورزش منظم در برنامه زندگی خودداری می‌نماییم، ولی به هرحال در انجام کارهای روزانه تحرک یا پیاده روی را اجبارا انجام می‌دهیم. تاسف‌بار آن است که دسترسی به تکنولوژی، همان سطح معمول فعالیت را محدود نماید. اگر شما فعالیت روزمره خود را کاهش دهید، بدین معنی که از آسانسور به جای پله‌ها استفاده نمایید و یا وسیله نقلیه خود را در نزدیک‌ترین نقطه پارک نمایید و هرگز در انجام کار روزمره‌تان زمانی برای پیاده روی قائل نباشید، میزان خطر دیابت، بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس افزایش خواهد یافت.

دکتر مدسن و همکارانش از دانشگاه کپنهاگ در مطالعه‌ای که روی مردان جوان سالم که سیگار نمی‌کشیدند  و  سابقه فامیلی دیابت نداشتند انجام دادند، دریافتند: وقتی این افراد دو هفته  فعالیت‌های معمول فیزیکی خود را ترک می‌نمایند، میزان انسولین، تری گلیسیرید و پپتیدC به عنوان فاکتورهای خطر دیابت و بیماری‌های قلبی افزایش قابل توجهی می‌یابند و جالب آن است که این تغییرات متابولیک می‌تواند حتی بدون افزایش در وزن ظاهر شود. پیام قابل توجه این مطالعه این می‌باشد اگر حتی شما ورزشکار نباشید ولی در انجام کارهای روزانه تحرک متوسطی هم داشته باشید، تنها دو هفته عدم انجام فعالیت بدنی کافی است تا تغییرات متابولیک نامطلوب و زمینه ساز دیابت و بیماری‌های قلبی ایجاد شود.

این مطالعه که در مجله موسسه پزشکی آمریکا  (JAMA) در ماه مارچ ۲۰۰۸ چاپ شده است ۱۸ مرد سالم که فعالیت ورزشی حرفه‌ای نداشتند و میزان فعالیت بدنی آنها کمتر از ۲ ساعت در هفته بوده است را مورد بررسی قرار داده است. نتایج این مطالعه بیانگر آن است که کاهش تعداد قدم‌های روزانه این افراد از ۶۰۰۰ قدم در روز به میزان روزانه کمتر از ۱۵۰۰ قدم، میزان انسولین خون آنها را بیش از ۶۰ درصد افزایش داده و در عین حال میزان چربی شکمی در این افراد نیز به میزان ۷ در صد افزایش می‌یابد. افزایش میزان انسولین خون در این افراد بدین معناست که این افراد برای کنترل قند خون با رژیم معمول غذایی خود نیازمند افزایش ۶۰ در صدی در ترشح انسولین می‌باشند یا به عبارت دیگر، افزایش مقاومت انسولین را به طور مشخص نشان می‌دهند.

لازم به ذکر است که توصیه متخصصین تغذیه آن است که یک فرد برای حفظ سلامتی نیاز به تحرک به میزان ۱۰۰۰۰ قدم در روز دارد. افراد شرکت کننده در این مطالعه با این که به طور متوسط میزان فعالیت کمتر از حد توصیه شده را داشتند ولی  قطع همان میزان از فعالیت هم تاثیر قابل توجهی در افزایش ریسک بیماری‌های قلبی و دیابت داشته است.

Loading