غذاهای پرکالری خطر سرطان را افزایش می‌دهند

رژیم غذایی نقش مهمی در بروز سرطان دارد. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که تقریباً ۳۰ درصد سرطان‌ها از طریق ملاحظات رژیمی قابل پیشگیری است. همچنین ارتباط ثابت شده‌ای بین چاقی و انواع خاصی از سرطان‌ها وجود دارد.
پژوهشگران با بررسی میزان چگالی انرژی رژیم غذایی زنان دریافتند که مصرف غذاهایی با کالری بالا سبب افزایش ۱۰ درصدی خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با چاقی می‌شود.
هرچه کالری موجود در هر گرم وزن غذا بیشتر باشد، چگالی انرژی آن غذا بیشتر است. غذاهایی مانند میوه، سبزی، گوشت لخم و حبوبات چگالی انرژی پایین دارند زیرا مواد مغذی بسیار و کالری کمی دارند. غذاهای فرآوری شده مانند همبرگر و پیتزا چگالی انرژی بالایی دارند زیرا باید مقادیر بیشتری از آن‌ها را جهت تامین مواد مغذی مورد نیاز دریافت کرد. مطالعات نشان داده‌اند مصرف منظم غذاهایی با چگالی انرژی بالا منجر به افزایش وزن در بزرگسالان می‌شود.
نتایج مطالعات نشان داده کنترل وزن به تنهایی نمی‌تواند مانع بروز سرطان‌های مرتبط با چاقی شود.
گرچه اجتناب از غذاها با چگالی انرژی بالا در کنترل وزن حائز اهمیت است ولی محققان دریافتند که افزایش وزن در بین زنان با وزن طبیعی تنها علت افزایش خطر سرطان نیست. آن‌ها معتقدند که چگالی انرژی بالاتر در رژیم غذایی زنان با وزن نرمال سبب اختلال در تنظیم متابولیک بدن می‌شود که مستقل از وزن خطر بالای سرطان را در پی دارد.
گرچه به مطالعات بیشتری برای بیان اینکه چگونه کالری رژیم غذایی در بروز سرطان نقش دارد احتیاج است، اما این اطلاعات جهت قانع کردن زنان حتی با نمایه توده بدنی (BMI) طبیعی در دوره پس از یائسگی برای انتخاب غذاها با چگالی انرژی پایین کافی است.
نکته عملی: در میان زنان با وزن طبیعی هرچه چگالی انرژی رژیم غذایی بالاتر باشد خطر سرطان های مرتبط با چاقی بیشتر است.

منبع:

Cynthia A. Thomson et al. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics

Loading