فقدان کدام مواد مغذی احتمال اسکیزوفرنی را می‌افزاید؟

اسکیزوفرنی یک اختلال شدید و دراز مدت است که سبب اختلال در تفکر، ادراک، احساسات و رفتار می‌شود. در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. اما درمان‌هایی وجود دارد که به بیماران در کنترل علائم و زندگی مستقل کمک می‌کنند.
در سراسر جهان حدود ۲۱ میلیون نفر به اسکیزوفرنی مبتلا هستند. این بیماری معمولاً از اواخر دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می‌شود.
علل ابتلا به اسکیزوفرنی پیچیده است. این عوامل شامل ژنتیک و تاثیرات محیط مانند مواجهه با ویروس و مشکلات حین تولد است. تغذیه در دوران بارداری نیز حساسیت فرد را نسبت به این بیماری افزایش می‌دهد.
محققان ژاپنی موفق به کشف مکانیسمی شده‌اند که طی آن فقدان برخی مواد مغذی در اوایل دوران بارداری سبب بروز علائم مشابه اسکیزوفرنی می شود. این علائم عبارتند از: افسردگی، اختلال حافظه و کاهش انگیزه در فرزندان بالغ می‌شود. این مکانیسم که شامل یک توالی از بیان ژن تغییر یافته است، ناشی از عدم وجود اسید چرب امگا ۳ (دوکوزا هگزانوئیک اسید یا DHA) و اسید چرب امگا ۶ (اسید آراشیدونیک یا AA) در رژیم غذایی مادر در دوران بارداری است. این دو اسید چرب در مغز به مقدار فراوان وجود داشته و بر تکامل آن تاثیر می‌گذارند.
نکته عملی: کمبود اسید چرب امگا ۳ و اسید چرب امگا ۶ در رژیم غذایی مادر در دوران بارداری احتمال ابتلای فرزند وی را به اسکیزوفرنی افزایش می‌دهد.

منبع:

M Maekawa et al. “Polyunsaturated fatty acid deficiency during neurodevelopment in mice models the prodromal state of schizophrenia through epigenetic changes in nuclear receptor genes”. Translational Psychiatry, ۲۰۱۷

Loading