فواید تغذیه انحصاری با مایعات برای کودکان مبتلا به بیماری کرون

مطالعات اخیر پیشنهاد می‌کنند تغذیه انحصاری از راه روده (EEN) که طی آن فرد تنها با مایعات تغذیه می‌شود ممکن است یک درمان موثر برای کودکان مبتلا به بیماری کرون باشد.
بیماری کرون که یک بیماری مزمن التهابی روده است، اغلب با استروئیدها درمان می‌شود که با عوارض احتمالی جدی در دراز مدت از قبیل تحلیل استخوان ها، از دست دادن توده عضلانی، افزایش وزن و افزایش خطر عفونت همراه است. این عوارض خصوصاً کودکان را درگیر می‌نماید.
محققان دریافتند EEN در مقایسه با استروئید در کودکان مبتلا به بیماری کرون، به همان اندازه در کنترل التهاب چه در طی اولین حمله و چه در زمان عود بیماری، موثر است. علاوه بر این، بهبودی روده در بیمارانی که تحت EEN قرار دارند بیش از ۴ برابر نسبت به درمان با استروئید است.
رایج ترین سوال بیمار تازه تشخیص داده شده این است که چه غذایی باید بخورم. با توجه به اینکه این بیماران انگیزه ایجاد تغییر در رژیم غذایی خود را دارند، بهترین فرصت برای بحث در این زمینه خصوصاً در مورد کودکان است. با این حال به منظور این تغییر به یک تیم متخصص حمایتی مانند متخصص تغذیه، پرستار، پزشک، همچنین خانواده و گروه همسالان نیاز است.
نکته عملی: تغذیه انحصاری با مایعات در کودکان مبتلا به بیماری کرون به اندازه درمان با استروئیدها می تواند مفید و موثر باشد، ضمن اینکه در این نوع از درمان عوارض استفاده از این داروها نیز متوجه کودکان نخواهد شد.
منبع:

A. Swaminath et al. “Systematic review with meta-analysis: enteral nutrition therapy for the induction of remission in paediatric Crohn’s disease”. Alimentary Pharmacology & Therapeutics, 2017

Loading