فواید رژیم غذایی و ورزش برای مبتلایان به سرطان پروستات

فواید رژیم غذایی و ورزش برای مبتلایان به سرطان پروستات

درمان محرومیت از آندروژن به منظور مقابله با سرطان پروستات به کار می‌رود. اما سرکوب هورمون‌های مردانه (از جمله تستوسترون) در این روش سبب کاهش قدرت و توده عضلانی و نیز افزایش چربی بدن می‌گردد. در نتیجه این مردان در معرض خطر ابتلا به مشکلاتی مانند اختلالات متابولیک و همچنین بیماری قلبی و دیابت قرار می‌گیرند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که انجام ورزش متوسط و پیروی از رژیم غذایی سالم در مقابله با این عوارض موثر است.
مطالعه مذکور بر روی ۳۲ بیمار مبتلا به سرطان پروستات انجام شد. نیمی از این مردان به مدت ۱۲ هفته در یک برنامه ورزش گروهی و مشاوره تغذیه شرکت کردند. همچنین این گروه از شرکت‌کنندگان تشویق شدند میزان غذاهای گیاهی را در رژیم غذایی خود افزایش دهند. قبل از انجام مطالعه تمامی این افراد سبک زندگی بی‌تحرک داشته و طی ۶ ماه گذشته کمتر از ۱ ساعت در هفته ورزش کرده بودند.
نتایج به دست آمده که در مجلهAnnals of Behavioral Medicine منتشر شده نشان داد که بین دو گروه تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد. در گروه ورزش و رژیم غذایی قدرت تحرک و قدرت عضلات افزایش یافته بود. همچنین در این افراد توده چربی کاهش پیدا کرده بود. به طوریکه درصد چربی بدن در آن‌ها بیش از ۲ درصد کم شده بود. اما در گروه دوم قدرت تحرک و قدرت عضلات کاهش و توده چربی افزایش یافته بود. در این افراد میزان چربی بدن ۱/۸ درصد افزایش یافته بود.
نکته عملی: توصیه می‌شود بیماران مبتلا به سرطان پروستات که تحت درمان محرومیت از آندروژن قرار دارند پس از مشورت با پزشک خود روزانه ۱۰ هزار گام برداشته و در طی هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند. همچنین این بیماران باید از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از غذاهای گیاهی پیروی نمایند.
منبع:

Brian C Focht et al. Annals of Behavioral Medicine 2018.

Loading