ماهی اثرات مفید کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد

ماهی اثرات مفید کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد

گفته می‌شود که اسیدهای چرب امگا ۳ که بلند زنجیره بوده و در ماهی یافت می‌شوند، بر روی اندازه و ترکیب لیپوپروتئین‌ها اثر مثبتی دارند. نتایج مطالعه‌ای که پژوهشگران فنلاندی انجام داده‌اند نشان می‌دهد که مصرف ماهی‌های چرب مانند سالمون در افراد مبتلا به اختلال متابولیسم گلوکز (قند) سبب افزایش اندازه و ترکیب چربی لیپوپروتئین با دانسیته بالا که کلسترول خوب (HDL) نامیده می‌شود، می‌گردد. ایجاد این تغییر در اندازه و ترکیب چربی HDL به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. نتایج مطالعات گذشته نشان داده که ذرات HDL بزرگ با کاهش خطر بیماری‌های قلبی – عروقی (CVD) و ذرات HDL کوچک با افزایش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط هستند.
در مطالعه حاضر، ۷۹ مرد و زن فنلاندی که در محدوده سنی ۴۰ تا ۷۲ سال قرار داشته و به اختلال متابولیسم گلوکز مبتلا بودند، شرکت کردند. به مدت ۱۲ هفته گروهی از شرکت کنندگان ۴ بار در هفته ماهی مصرف کردند. اما گروه دیگر حداکثر ۱ بار در هفته می‌توانستند این ماده غذایی را مصرف کنند. در پایان مطالعه مشاهده شد که مصرف ماهی‌های چرب با افزایش اندازه و ترکیب چربی در ذرات HDL مرتبط است. مصرف سایر ماهی‌ها اثری بر روی HDL نداشت.
میزان چربی در ماهی‌های چرب، نیمه چرب و کم چرب به ترتیب بیش از ۵ درصد، ۱ تا ۵ درصد و کمتر از ۱ درصد است. هر چه این ماده غذایی چرب‌تر باشد، میزان امگا ۳ آن بیشتر است. اسید چرب امگا ۳ نه تنها برای سلامت قلب و مغز مفید است، بلکه در بیماری‌های التهابی مانند آرتریت به کاهش التهاب کمک می‌کند.
نکته عملی: اگر ماهی‌هایی مانند سالمون بیش از یک بار در هفته مصرف شوند، با ایجاد تغییرات مثبت در کلسترول خوب یا HDL، خطر بیماری‌های قلبی – عروقی را کاهش خواهند داد.
منبع:

Suvi M. Manninen et al. Molecular Nutrition & Food Research 2018.

Loading