مبتلایان به سرطان کیفیت رژیم غذایی خود را افزایش دهند.

شواهد بی‌شمار نشان می‌دهد که تغذیه بر روی طول عمر نجات یافتگان از سرطان اثر دارد. به عنوان مثال، رژیم غذایی کم چرب به طور قابل توجهی بقای نجات یافتگان از سرطان سینه را بهبود می‌بخشد. از سوی دیگر، رژیم غذایی غربی که سرشار از چربی است برای این بیماران مضر است.
اغلب مطالعاتی که در این زمینه انجام شده بر روی مواد غذایی خاصی که باید مصرف شوند و یا باید از مصرف آن‌ها اجتناب شود، تمرکز کرده‌اند. درحالیکه توصیه می‌شود به منظور حفظ سلامتی به کیفیت کلی رژیم غذایی توجه شود. به همین علت محققان فواید رژیم غذایی سالم را به طور کلی مورد بررسی قرار دادند. در این پژوهش حدود ۱۲۰۰ بیمار نجات یافته از سرطان شرکت کردند. کیفیت تغذیه شرکت کنندگان با استفاده از شاخص غذا خوردن سالم (HEI) مشخص شد. به رژیم غذایی متنوع که سرشار از میوه، سبزی و غلات کامل و حاوی مقادیر متوسط پروتئین، لبنیات، چربی اشباع، کلسترول و سدیم است امتیاز بالا تعلق می‌گرفت.
نتایج نشان داد در بیمارانی که بالاترین امتیاز HEI را کسب کرده بودند نسبت به کسانی که تغذیه‌شان از کیفیت کمتری برخوردار بود احتمال مرگ ناشی از سرطان ۶۵ درصد کمتر است. اگرچه محققان اثرات مواد غذایی خاص، مانند نمک یا گوشت قرمز، را نیز بررسی کرده بودند، اما این کیفیت کلی رژیم غذایی بود که بر روی مرگ و میر اثر داشت. بررسی جداگانه بیماران نجات یافته از سرطان پوست و یا سینه نشان داد که تغذیه سالم هم مرگ و میر ناشی از تمام سرطان‌ها و هم مرگ و میر ناشی از این دو سرطان را کاهش می‌دهد.
نکته عملی: توجه به کیفیت کلی رژیم غذایی و افزایش مصرف میوه، سبزی و غلات کامل و مصرف متعادل پروتئین، لبنیات و مواد غذایی حاوی کلسترول و چربی اشباع طول عمر بیماران نجات یافته از سرطان را افزایش می‌دهد.
منبع:

Ashish A Deshmukh et al. JNCI Cancer Spectrum 2018

Loading