مصرف ماست و کاهش خطر دیابت نوع ۲

مطالعه ای که اخیرا در مجله  Diabetologia منتشر گردیده است بیانگر این موضوع می باشد که مصرف بیشتر ماست در مقایسه با عدم مصرف آن می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در حدود ۲۸ درصد بشود. دانشمندان دانشگاه کمبریج متوجه شدند که در حقیقت مصرف بالای لبنیات تخمیر شده  کم چرب که شامل انواع ماست و برخی پنیر ها می شود می تواند به طور کلی سبب کاهش خطر نسبی ابتلا به دیابت نوع ۲ در حدود ۲۴ درصد شود.
این بررسی که اخیرا انجام شده است نشان می دهد که غذاهای خاصی ممکن است نقش مهمی در پیشگیری از دیابت داشته باشند. محصولات لبنی منابع مهمی از پروتئین، ویتامین و مینرال هستند گرچه آن ها منابع اسید های چرب اشباع نیز هستند و راهنماهای تغذیه ای مصرف زیاد آن ها را منع می کنند در حالی که توصیه به جایگزینی این مواد با انواع کم چرب آن راهکار مناسب تری به نظر می رسد.
مطالعات پیشین به ارتباط بین مصرف انواع محصولات لبنی اعم از کم چرب یا پرچرب و دیابت پرداخته بودند و بنابراین در مطالعات جدید به جرئیات بیشتری پرداخته شد. داده های مربوط به این  بررسی ازمطالعه  EPIC-Norfolk که ۲۵۰۰۰ شرکت کننده داشت جمع آوری شد و از شرکت کنندگان خواسته شد در شروع مطالعه به مدت ۱ هفته اطلاعات مربوط به ثبت غذایی خود را گزارش دهند، در مدت ۱۱ سال پیگیری در بین ۳۵۰۲شرکت کننده ۷۵۳ نفر به دیابت مبتلا شدند.
نتایج حاصل از آنالیز داده ها نشان داد زمانی که عوامل مداخله گری مانند سبک زندگی، تحصیلات، سطح چاقی و سایر عادات غذایی تعدیل شد مصرف انواع شیر و لبنیات ارتباطی با کاهش دیابت نوع ۲ نداشت ولیکن در مقابل مصرف محصولات لبنی کم چرب سبب  24 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ خواهد شد و هنگامی که به طور جداگانه انواع محصولات لبنی تخمیری مانند ماست که ۸۵ درصد این محصولات را تشکیل می داد را مورد بررسی قرار دادند مشاهده شد که ۲۸ درصد کاهش در خطر پیشرفت دیابت دیده می شود. این کاهش خطر در میان افرادی دیده شد که   4.5 برابر حد استاندارد(۱۲۵ گرم) در هفته ماست مصرف کردند. این نتایج با انواع پنیر های کم چرب نیز مشاهده شد. به علاوه محصولات لبنی می توانند اثرات سودمندی در مقابل دیابت از طریق باکتری های پروبیوتیک و شکل خاصی از ویتامین k که مرتبط به عمل تخمیر است اعمال کنند.
نکته عملی: یافته ها نشان گر این مطلب هستند که مصرف این محصولا به صورت جایگزی اسنک هایی مانند چیپس خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد بنابراین با این جایگزینی ساده می توانید  ازخطرات احتمال ابتلا به دابت نوع ۲ بکاهید.
منبع:

Laura M,et al. DIABETOLOGIA. 2014.

 

Loading