مصرف نوشابه و خطر ابتلا به کبد چرب و بیماری های متابولیک

ارتباط بین مصرف نوشیدنی های شیرین شده با ساکاروز (نوشابه های معمولی) با چاقی، سندرم متابولیک و اختلالات قلبی عروقی در مطالعات کوتاه مدت مختلف نشان داده شده است. این مطالعات همگی به صورت مداخلات کوتاه مدت انجام گرفته اند و مطالعات مداخله ای بلند مدت برروی انسان جهت تعیین تاثیر نوشابه بسیار کم صورت گرفته است.

 از این رو، در مطالعه ای که اخیرا در مجله AJCNبه چاپ رسیده است تاثیر مصرف نوشیدنی های شیرین شده با ساکارز بر روی تغییرات ایجاد شده در توده چربی و نشست چربی خارجی در کبد و بافت ماهیچه ای در مقایسه با شیر و نوشیدنی های رژیمی بدون کالری بررسی شده است.

در این مطالعه ۴۷ فرد دچار اضافه وزن به صورت تصادفی در ۴ گروه قرار گرفتند. هر ۴ گروه به مدت ۶ ماه روزانه یک لیتر از مایعات تعیین شده استفاده می کردند.

گروه ۱: نوشابه معمولی (نوشیدنی شیرین شده با ساکارز)

گروه ۲: شیر با کالری و چربی مشابه

گروه ۳: نوشابه رژیمی شیرین شده با آسپارتام

گروه ۴: آب

میزان چربی کبد و عضله و فاکتورهای خطر متابولیک در ابتدای دوره و پس از ۶ ماه اندازه گیری شد.

تغییرات مشاهده شده در پایان شش ماه در مقایسه با ابتدای دوره در گروهی که نوشابه معمولی استفاده می کردند در مقایسه با سه گروه دیگر از جهت چربی کبد(۱۳۲- ۱۴۳%) و چربی عضله اسکلتی( ۱۱۷ –221%)، چربی احشایی(۲۴- ۳۱%)، تری گلیسرید خون(۳۲%) و کلسترول کل(۱۱%) فاحش بود. توده کل چربی در ۴ گروه اختلاف چندانی نداشت. شیر و نوشابه رژیمی در مقایسه با نوشابه معمولی سبب کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی در فشار خون سیستولیک شدند. نتایج نشان داد که مصرف روزانه نوشابه های معمولی به مدت ۶ ماه سبب افزایش تجمع چربی خارجی و لیپید ها در مقایسه با شیر، نوشابه رژیمی و آب شد.

نکته عملی:مصرف روزانه نوشابه های معمولی (شیرین شده با ساکاروز) با چاقی مرتبط است و سبب افزایش خطر ابتلا به کبد چرب و افزایش کلسترول و تری گلیسرید می گردد و این عوامل نیز سبب افزایش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و متابولیکی هستند.

منبع:

Am J Clin NutrFebruary 2012

Loading