مقادیر بالای فتالات در بدن افراد استفاده کننده از فست فودها

فتالات یک گروه از مواد شیمیایی صنعتی است که از آن به عنوان ماده اولیه بسته بندی مواد غذایی مانند فست فودها و فرآورده های لبنی استفاده می شود. مطالعات قبلی نشان داده اند که این مواد شیمیایی باعث آلودگی مواد غذایی می شوند. مشخص شده است که مواد غذایی گوشتی و مواد غذایی با پایه غلات مانند نان، کیک، برنج و نودالیت بیشترین مواجهه با فتالات را دارند. یافته های قبلی نشان می دهد که غلات مهمترین منبع مواجهه با فتالات هستند. شواهدی موجود است که نشان می دهد محصولات حاصل از شکستن فتالات می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در باروری و در نتیجه ناباروری در افراد شوند.
در این مطالعه محققان به بررسی ارتباط میان مصرف فست فودها و در مواجهه قرارگرفتن با مواد شیمیایی پرداختند. نتایج این مطالعه در سال ۲۰۱۶ در مجله Environmental Health Perspectives منتشر شد.
در این مطالعه محققان اطلاعات مربوط به ۸۸۷۷ شرکت کننده را مورد بررسی قرار دادند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه و جمع آوری نمونه ادرار شرکت کنندگان استفاده شد. شرکت کنندگان به سوالاتی در مورد آنچه که خورده اند به ویژه مصرف فست فود در ۲۴ ساعت گذشته به صورت دقیق پاسخ دادند. محققان نمونه ادرار را برای مشاهده این موضوع که آیا شامل محصولات حاصل از شکستن فتالات (DEHP و DINP) است مورد بررسی قرار دادند.
یافته های حاصل از این مطالعه نشان می دهند در افرادی که گزارش مصرف فست فود در آن ها بیشتر بود مواجهه با فتالات هم بیشتر بوده است. در مقایسه با افرادی که فست فود استفاده نکرده بودند، در ادرار شرکت کنندگانی که فست فود استفاده کرده بودند DEHP 8/23%  و سطح DINP نیز ۴۰% بالاتر بود.
ماده شیمیایی دیگری که در بسته بندی های پلاستیکی استفاده می شود بیسفنول A (BPA) است که با ایجاد مشکلات سلامتی و رفتاری به ویژه در کودکان در ارتباط است. تیم مطالعاتی ارتباطی میان مصرف کل فست فود و BPA پیدا نکردند اما آن هایی که فست فود حاوی فرآورده های گوشتی استفاده کرده بودند BPA بالاتری نسبت به افرادی که فست فود نخورده بودند داشتند.
نکته عملی: از خوردن مکرر غذاهای آماده به دلیل محتوی بالای چربی، نمک و کالری و نیز آلودگی احتمالی آن ها با مواد شیمیایی باید اجتناب کرد و افراد را  به مصرف میوه ها  و سبزیجات و غلات کامل تشویق کرد.
منبع:

Ami R. Zota et al. "Recent fast food consumption and Bisphenol A and phthalates exposures among the US population in NHANES, 2003–2010". Environmental Health Perspectives, 2016

 

Loading