میوه و سبزی خام از انواع پخته و یا کنسرو شده مفیدتر است.

میوه و سبزی خام از انواع پخته و یا کنسرو شده مفیدتر است.

دستورالعمل‌های فعلی توصیه می‌کنند که روزانه حداقل ۵ واحد میوه و سبزی مصرف شود. با این حال، نتایج مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده نشان می‌دهد که مصرف میوه و سبزی خام نسبت به انواع پخته، کنسرو شده و یا فرآوری شده برای سلامت روحی و روانی مفیدتر است. به اعتقاد محققان علت این امر کاهش میزان مواد مغذی موجود در میوه و سبزی بعد از پختن و یا فرآوری است.
در مطالعه مذکور ۴۰۰ نفر از نیوزیلند و ایالات متحده که در محدوده سنی ۱۸ تا ۲۵ سال قرار داشتند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. علت انتخاب این گروه سنی این بود که مطالعات نشان داده‌اند افراد در این محدوده سنی کمترین میزان میوه و سبزی را دریافت کرده و همچنین خطر ابتلا به اختلالات روانی در آن‌ها زیاد است.
نتایج به دست آمده نشان داد که مصرف میوه و سبزی خام با کاهش اختلالات روانی مانند افسردگی و بهبود خلق و خو و رضایت از زندگی مرتبط است. در مقابل، فواید استفاده از انواع پخته، کنسرو شده و یا فرآوری شده در این زمینه کمتر بود. مواد غذایی خامی که بیشترین اثر مفید را بر سلامت روحی و روانی داشتند، عبارتند از: هویج، موز، سیب، سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج، گریپ‌فروت، کاهو، مرکبات، انواع توت، خیار و کیوی.
نکته عملی: رژیم غذایی یک راهکار ایمن و ساده به منظور بهبود سلامت روحی و روانی است. در این راستا مصرف میوه و سبزی خام می‌تواند مفید باشد.
منبع:

Kate L. Brookie et al. Frontiers in Psychology 2018.

Loading