نشستن به مدت طولانی سلامت مغز را به خطر می‌اندازد.

نشستن به مدت طولانی سلامت مغز را به خطر می‌اندازد.

تحقیقات گذشته نشان داده‌اند که نشستن بیش از حد می‌تواند خطر ابتلا به حمله قلبی، دیابت و سایر بیماری‌ها را حتی در افرادی که از نظر جسمی فعال هستند، افزایش دهد. در این راستا نتایج پژوهشی که اخیراً بر روی افرادی که به سنین میانسالی و بالاتر از آن رسیده‌اند انجام شده، نشان می‌دهد که نشستن بیش از حد به مغز آسیب می‌زند.
محققان دانشگاه کالیفرنیا با بررسی ۳۵ فرد ۴۵ تا ۷۵ سال که به دمانس (زوال عقل) مبتلا نبودند، مشاهده کردند در افرادی که زمان بیشتری را در طی روز می‌نشستند لوب تمپورال میانی نازک‌تر است. این ناحیه از مغز در ایجاد حافظه جدید اهمیت داشته و با افزایش سن کوچکتر می‌شود. در این مطالعه که بر روی ۲۵ زن و ۱۰ مرد انجام شد با استفاده از پرسشنامه مدت زمان نشستن و میزان فعالیت بدنی روزانه افراد محاسبه شد. سپس با استفاده از MRI اندازه لوب تمپورال میانی تعیین شد.
مشخص شده که فعالیت بدنی ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر انواع دمانس (زوال عقل) را به تاخیر انداخته و تاثیر مثبتی بر ساختمان مغز دارد. به نظر می‌رسد که فعالیت بدنی منجر به افزایش جریان خون در مغز شده و به رشد سلول‌های عصبی جدید و نیز حفظ ساختمان و عملکرد مغز کمک می‌کند. محققان معتقدند که حدود ۱۳ درصد موارد ابتلا به بیماری آلزایمر در دنیا به نشستن طولانی مدت مرتبط می‌شود. بنابراین، کاهش بی‌تحرکی به میزان ۲۵ درصد می‌تواند از یک میلیون مورد ابتلا به بیماری آلزایمر در سراسر جهان پیشگیری نماید.
به گفته محققان در مطالعات آتی باید تاثیر کاهش مدت زمان نشستن بر سلامت مغز بررسی شده و مکانیسم دقیقی که طی آن بی‌تحرکی بر روی سلامت مغز اثر می‌گذارد، مشخص شود.
نکته عملی: بی‌تحرکی و نشستن به مدت طولانی در طی روز سلامت مغز را تهدید می‌کند.
منبع:

Prabha Siddarth et al. PLOS ONE 2018.

Loading