نشستن زیاد خطر ابتلا به بیماری را در شما افزایش می‌دهد.

نشستن زیاد خطر ابتلا به بیماری را در شما افزایش می‌دهد

امروزه بیشتر افراد زمان‌های زیادی را در طی روز صرف نشستن می‌کنند. به عنوان مثال، تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر یا تلفن‌های همراه هوشمند و نشستن پشت میز در محیط کار. بالا رفتن سن احتمال بیشتر نشستن را افزایش می‌دهد. در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن نیز احتمال این امر بیشتر است.
نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حتی اگر شما به طور منظم ورزش کنید، زیاد نشستن خطر مرگ را افزایش می‌دهد. در کسانی که حداقل ۶ ساعت در روز می‌نشینند در مقایسه با کسانی که این میزان کمتر از ۳ ساعت است، خطر مرگ زود هنگام ۱۹ درصد بالاتر می‌باشد.
زیاد نشستن خطر بروز ۱۴ مشکل را افزایش می‌دهد. این مشکلات عبارتند از: سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت، بیماری کلیوی، خودکشی، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، بیماری ریوی، بیماری کبدی، زخم معده و سایر مشکلات گوارشی، پارکینسون، آلزایمر، اختلالات عصبی و اختلالات عضلانی- اسکلتی. در این مطالعه حدود ۱۲۸ هزار زن و مرد به مدت ۲۱ سال مورد بررسی قرار گرفتند. در این مدت حدود ۴۹ هزار نفر فوت کردند.
علت مشاهده این ارتباط به خوبی مشخص نشده است. به نظر می‌رسد افرادی که طولانی مدت می‌نشینند رفتارهای ناسالم بیشتری انجام می‌دهند. به عنوان مثال، تنقلات بیشتری مصرف می‌کنند. علاوه بر این، بی‌تحرکی با افزایش تری‌گلیسرید خون، قند خون، فشارخون و انسولین همراه است. همچنین سبب چاقی و التهاب می‌گردد. در مورد ارتباط بین بی‌تحرکی و خطر خودکشی باید گفت که فعالیت بدنی به حفظ سلامت روانی کمک می‌کند. از طرف دیگر، افراد افسرده انگیزه‌ای برای انجام فعالیت بدنی ندارند.
نکته عملی: اجتناب از نشستن‌های طولانی مدت در طی روز خطر بیماری و مرگ زود هنگام را کاهش می‌دهد. بعد از هر ۱ ساعت نشستن ۲ دقیقه ایستادن یا فعالیت سبک به بهبود کلسترول، قند خون و فشارخون کمک می‌کند.
منبع:

Alpa V Patel et al. American Journal of Epidemiology 2018.

Loading