نمک با کاهش باکتری‌های مفید روده شما را بیمار می‌کند.

نمک با کاهش باکتری‌های مفید روده شما را بیمار می‌کند.

امروزه پژوهشگران از وجود ارتباط بین فشارخون بالا با رژیم غذایی حاوی نمک زیاد مطلع هستند. همچنین گفته می‌شود که مصرف زیاد نمک ممکن است در تسریع پیشرفت بیماری‌های خودایمنی، مانند ام اس (MS) نقش داشته باشد. اخیراً در مطالعه‌ای که توسط محققان آلمانی انجام شده مکانیسم این ارتباط مورد بررسی قرار گرفته است.
باکتری لاکتوباسیلوس نوعی باکتری روده‌ای است که در برخی مواد غذایی تخمیر شده مانند ماست و پنیر نیز یافت می‌شود. لاکتوباسیلوس یک باکتری مفید بوده و از بروز برخی بیماری‌ها پیشگیری می‌کند. به عنوان مثال، مشخص شده که این باکتری از رشد باکتری‌های بیماری‌زای مقاوم به دارو جلوگیری کرده و یا به کاهش التهاب کلیه در زنان مبتلا به بیماری لوپوس کمک می‌کند.
نتایج مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد نمک سبب از بین رفتن لاکتوباسیلوس و افزایش خطر ابتلا به بیماری می‌شود. در این مطالعه ابتدا مشاهده شد که لاکتوباسیلوس موجود در موش با رژیم غذایی حاوی نمک زیاد از بین می‌رود. همچنین این رژیم غذایی سبب افزایش فشارخون و افزایش فعالیت سلول‌های ایمنی موثر در بروز التهاب (سلول‌های TH17) می‌شود. همچنین این موش‌ها علائم مشکلات عصبی مشابه ام اس را نشان دادند که انسفالومیلیت نامیده می‌شود. تجویز پروبیوتیک لاکتوباسیلوس برای این موش‌ها منجر به کاهش سلول‌های TH17 و علائم انسفالومیلیت و تثبیت فشارخون گردید.
در مرحله بعد ۱۲ مرد سالم به مدت ۲ هفته میزان دریافت نمک خود را ۲ برابر افزایش دادند. در پایان ۲ هفته در اغلب شرکت کنندگان لاکتوباسیلوس از سیستم گوارشی افراد حذف شده بود. میزان فشارخون و تعداد سلول‌های TH17 نیز افزایش یافته بود.
نکته عملی: مصرف بیش از حد نمک احتمالاً از طریق از بین بردن باکتری مفید لاکتوباسیلوس در روده انسان در بروز پرفشاری خون و همچنین بیماری‌های خودایمنی نقش دارد.
منبع:

Presented at the British Cardiovascular Society Conference in Manchester in the United Kingdom, 2018.

Loading