نوشیدنی‌های شیرین و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

نوشیدنی‌های شیرین و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که مصرف نوشیدنی‌های شیرین برای سلامتی مضر است. مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند با چاقی مرتبط است. همچنین مصرف دو بطری از این نوشیدنی‌ها در طی هفته می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. دیابت با بروز عوارضی مانند بیماری قلبی، نارسایی کلیوی، مشکلات بینایی و آسیب اعصاب (نوروپاتی) همراه است.
اخیراً نتایج یک مطالعه نشان داده مصرف نوشیدنی‌ها شیرین حاوی قند فروکتوز در مقایسه با سایر غذاهای حاوی این قند در افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ تاثیر بیشتری دارد. هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر منابع غذایی مختلف فروکتوز بر کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت و افراد سالم بود. فروکتوز به طور طبیعی در مواد غذایی مختلف مانند میوه‌ها، آبمیوه‌های طبیعی، عسل و حتی برخی سبزیجات یافت می‌شود. برخی کارخانجات تولید کننده مواد غذایی این قند را به نوشیدنی‌ها، دسرها و سایر غذاها اضافه می‌کنند.
در این مطالعه میزان قند خون و انسولین خون حدود ۵ هزار شرکت کننده اندازه‌گیری شد. همچنین میزان HbA1c که نشان دهنده میانگین قند خون طی ۳ ماه گذشته است، مشخص گردید.
نتایج این مطالعه که در مجله The BMJ منتشر شده نشان داد اغلب مواد غذایی حاوی فروکتوز، اگر سبب افزایش کالری دریافتی فرد نشوند، تاثیر منفی بر میزان قند خون ندارند. این امر به خصوص در مورد میوه‌ها صادق است که حاوی فیبر هستند. فیبر از افزایش سریع قند خون پیشگیری می‌کند. با این حال، غذاهایی که فاقد مواد مغذی هستند، از جمله نوشیدنی‌های شیرین، معمولاً سبب افزایش کالری دریافتی شده و برای سلامتی مضر هستند.
نکته عملی: نوشیدنی‌های شیرین شده با قند فروکتوز (مانند نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی) کالری دریافتی فرد را افزایش داده و سبب افزایش قند خون می‌شوند. این امر فرد را در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار می‌دهد.
منبع:

Vivian L Choo et al. The BMJ 2018.

Loading