نوشیدنی چند فنجان قهوه در روز به بهبود سلامتی کمک می‌کند

نوشیدنی چند فنجان قهوه در روز به بهبود سلامتی کمک می‌کند؟

قهوه یکی از متداول‌ترین نوشیدنی‌های مصرفی در سراسر جهان است. تحقیقات زیادی در مورد اثرات این نوشیدنی بر روی سلامتی انسان انجام شده است. زیرا با توجه به محبوبیت آن باید جوانب منفی و مثبت استفاده از آن به خوبی مشخص شود. شواهد قابل توجهی نشان می‌دهد که مصرف متعادل قهوه از بروز برخی بیماری‌ها مانند بیماری قلبی – عروقی، دیابت و بیماری پارکینسون پیشگیری کرده و حتی می‌تواند به طول عمر بیفزاید. با این حال، به برخی سوالات پاسخ داده نشده است. به عنوان مثال منظور از دریافت متوسط، مصرف این نوشیدنی به میزان ۳ تا ۵ فنجان در طی روز است. آیا مصرف بیش از این میزان نیز سودمند است یا خیر؟ آیا انواع این نوشیدنی (فوری، بدون کافئین و …) اثرات متفاوتی بر سلامتی دارند؟
به منظور پاسخ‌گویی به برخی از این سوالات بیش از نیم میلیون نفر در انگلستان مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که نوشیدن قهوه خطر مرگ و میر را کاهش می‌دهد. این اثر حتی در کسانی که در طی روز ۸ فنجان یا بیشتر از این نوشیدنی مصرف می‌کردند، مشاهده شد. تمام انواع این نوشیدنی بر روی سلامتی اثر مفید داشتند. اما میزان اثربخشی قهوه فوری کمی کمتر بود.
اثربخش بودن قهوه بدون کافئین نشان می‌دهد مفید بودن این نوشیدنی فقط به علت وجود کافئین در آن نیست. این نوشیدنی حاوی صدها ماده شیمیایی مختلف است که می‌توانند برای سلامتی مفید باشند. یکی از این ترکیبات مفید پلی‌فنول است که مقدار آن در قهوه فوری کاهش یافته است. با این حال، باید تحقیقات بیشتری جهت شناسایی ترکیبات مفید موجود در این نوشیدنی انجام شود.
نکته عملی: نوشیدن قهوه می‌تواند به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم توصیه شود. نوشیدن حداقل ۳ فنجان از این نوشیدنی در طی روز به بهبود سلامتی کمک می‌کند.
منبع:

Erikka Loftfield et al. JAMA Internal Medicine 2018.

Loading