ورزش زیاد برای سلامت نوجوانان مضر است

مدت های طولانی است که به نوجونان گفته می شود فعال بودن و ورزش کردن برای سلامتی شان مناسب است. ولی مطالعه ای جدید پیشنهاد می کند که ورزش زیاد برای نوجوانان می تواند به طور منفی و به اندازه کم تحرکی، سلامتی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده توصیه بر حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز معادل ۷ ساعت در هفته برای جوانان سنین بین ۶تا۱۷ سال دارد.
مطالعه ای که به تازگی در مجله BMJ به چاپ رسیده است حاکی از آن است که ۱۴ ساعت فعالیت بدنی در هفته برای ارتقاء سلامت نوجوانان بهترین میزان پیشنهادی است؛ اما آن ها دریافته اند که ورزش بیش از ۱۴ ساعت برای سلامتی آن ها مضر خواهد بود.
محققین به بررسی ۱۲۴۵ نوجوانان سوئیسی در دامنه سنی ۱۶ تا ۲۰ سال پرداختند. تمامی شرکت کنندگان به سوالات مرتبط با مشخصات فردی، قد، وزن، وضعیت اجتماعی، تمرینات ورزشی، آسیب های ورزشی و وضعیت سلامتی پاسخ دادند. وضعیت سلامتی آنها با استفاده از شاخص سلامتی سازمان جهانی بهداشت(WHO) ارزیابی شد که امتیاز بین ۰ تا ۲۵ را ارائه می دهد. امتیاز کمتر از ۱۳ معرف وضعیت ضعیف سلامتی است. محققین سطح ورزش در شرکت کنندگان را به طور کم (۰تا۵/۳ ساعت در هفته)، متوسط (۶/۳تا۵/۱۰ساعت)، زیاد (۶/۱۰تا۵/۱۷ساعت)، و بسیار زیاد (بیش از ۵/۱۷ساعت) گروه بندی کردند.
فعالیت ورزشی کم در ۳۵% از شرکت کنندگان دیده شد، و ۵/۴۱% فعالیت متوسط، ۵/۱۸% فعالیت زیاد، و ۵% فعالیت بسیار زیاد داشتند. نتایج نشان دادند که در شرکت کنندگان گروه های فعالیت کم و بسیار زیاد در مقایسه با گروه متوسط احتمال داشتن امتیاز زیر ۱۳، دوبرابر بود. همچنین بیشترین امتیازات سلامتی توسط شرکت کنندگانی که حدود ۱۴ ساعت در هفته فعالیت بدنی داشتند به دست آمد اما فعالیت بدنی کمتر از ۱۴ ساعت به امتیازات کمتر منتج شد.
فعالیت بدنی با خلق و خوی مثبت، کاهش افسردگی، نارسایی های استرس و اضطراب، و بهبود اعتماد بنفس و عملکردهای شناختی در کودکان و نوجوانان مرتبط شده است ولیکن نتایج مطالعه نشان می دهد که فعالیت بدنی زمانیکه بیش از دوبرابر زمان پیشنهادی ۷ ساعت در هفته باشد از فاکتور محافظتی بودن خارج شده و تبدیل به یک فاکتور خطر مستقل برای سلامتی ضعیف تبدیل می شود.
نکته عملی: مطالعه بیانگر اهمیت بالای مراقبت پزشکی برای نوجوانان در جهت نظارت بر سطح تمرینات ورزشی و سلامتی آنها می باشد. درواقع صرف نظر از تصمیم نوجوان به دنبال کردن تمرینات ورزشی، آنها به پیگیری های حمایتی و دقیق تر در زمینه وضعیت سلامتی نیاز دارند تا ازآسیب های احتمالی بر سلامتی در موارد ورزش زیاد پیشگیری شود.
منبع:

Arnaud Merglen et al.“Weekly sport practice and adolescent well-being” BMJ, 2013.  

Loading