ورزش و نقش آن در افزایش تراکم استخوانی کودکان و نوجوانان

ورزش و نقش آن در افزایش تراکم استخوانی کودکان و نوجوانان

در مبتلایان به پوکی‌استخوان (استئوپروز) تراکم استخوان کاهش یافته و خطر شکستگی افزایش می‌یابد. دوران کودکی و نوجوانی نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به استئوپروز دارد. نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد شرکت در برنامه‌های ورزشی در دوران کودکی و نوجوانی با میزان توده استخوانی در سن ۲۰ سالگی مرتبط است. نتایج این مطالعه در مجله Journal of Bone and Mineral Research منتشر شده است.
در مطالعه فوق ۹۸۴ کودک تا سنین جوانی مورد پیگیری قرار گرفتند. نتایج نشان داد در پسرانی که بین سنین ۵ تا ۱۷ سالگی به طور مداوم ورزش می‌کردند در مقایسه با سایرین میزان توده استخوانی در کل بدن و در قسمت پاها در سن ۲۰ سالگی به طور قابل توجهی بیشتر بود. همچنین در دخترانی که ورزش مداوم انجام می‌دادند در سن ۲۰ سالگی میزان توده استخوانی در پاها به طور قابل توجهی بیشتر بود.
نکته عملی: در دوران جوانی میزان توده استخوانی به حداکثر میزان خود می‌رسد. برخورداری از توده استخوانی مطلوب می‌تواند خطر ابتلا به استئوپروز را در سنین سالمندی کاهش دهد. اگر کودکان و نوجوانان به طور مداوم در برنامه‌های ورزشی شرکت کنند می‌توانند به افزایش توده استخوانی خود کمک قابل توجهی نمایند.
منبع:

Joanne A McVeigh et al. Journal of Bone and Mineral Research 2018.

Loading