ورزش کردن التهاب را در افراد مبتلا به چاقی کاهش می‌دهد

ورزش کردن التهاب را در افراد مبتلا به چاقی کاهش می‌دهد.

چاقی مشکلی است که حدود یک سوم بزرگسالان را در سراسر جهان درگیر کرده است. چاقی خطر برخی بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی – عروقی و برخی از انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. علت بسیاری از بیماری‌های ناشی از چاقی وجود التهاب مزمن است. التهاب یک فرآیند طبیعی است که در پاسخ به آسیب‌ها در بدن بروز می‌کند، اما در افراد مبتلا به اضافه وزن به مدت طولانی حضور داشته و می‌تواند سبب آسیب بافت‌های سالم شود.
برخی سلول‌های خون در بروز التهاب نقش بیشتری دارند. اگر این سلول‌ها بیش از حد طبیعی در بدن تولید شوند سبب اختلال عملکرد اندام‌ها می‌شوند. سلول‌های خونی که سبب التهاب می‌گردند از سلول‌های بنیادی داخل بدن تشکیل می‌شوند. برای اولین بار نتایج یک مطالعه که در مجله The Journal of Physiologyمنتشر شده نشان می‌دهد که ورزش خصوصیات این سلول‌های بنیادی را تغییر داده و سبب کاهش تعداد سلول‌های خونی موثر در ایجاد التهاب می‌شود.
در این مطالعه بزرگسالان جوان و سالم با وزن طبیعی و یا مبتلا به چاقی شرکت کردند. این افراد به مدت ۶ هفته در یک برنامه ورزشی شرکت کردند. برنامه ورزشی شامل ۳ جلسه در هفته دوچرخه‌سواری یا تردمیل بود که هر جلسه حدوداً یک ساعت طول می‌کشید. نمونه خون افراد قبل و بعد از مداخله ورزشی جمع‌آوری شد. نتایج نشان داد که ورزش تعداد سلول‌های بنیادی مرتبط با تشکیل سلول‌های تولید کننده التهاب را کاهش می‌دهد. محققان درصدد هستند در آینده نقش بروز این تغییرات در سلول‌های خونی را در بهبود عملکرد عضلات و چربی درگیر در مصرف و ذخیره انرژی در افراد چاق بررسی نمایند. همچنین نقش ورزش را در سایر بیماری‌های مزمن مرتبط با افزایش التهاب بررسی خواهند نمود.
نکته عملی: ورزش با کاهش التهاب در بدن سلامتی را در افراد مبتلا به چاقی بهبود می‌بخشد.
منبع:

Grace M. Niemiro et al. The Journal of Physiology 2018.

Loading