وعده های غذایی کمتر، مناسب برای کاهش وزن

مقالات رسانه ها و متخصصان تغذیه مرتبا به مصرف وعده های غذایی بیشتر اما با حجم کمتر برای متابولسم سالم در افراد تاکید دارند اما بررسی هایی که اخیرا انجام گرفته است مانند گذشته افزایش تعداد میان وعده های مصرفی را در زنان چاق توصیه نمی کند.
مطالعه ای که به تازگی در مجله Obesity به چاپ رسیده و در دانشگاه میسوری کلمبیا انجام گرفته است به بررسی تاثیر تعداد وعده های غذایی در بهبود متابولسم زنان چاق پرداخته است.
در این بررسی ۸ زن چاق در دو نوبت ۱۲ ساعته مورد بررسی قرار گرفتند. تمام زنان در طول روز ۱۵۰۰ کیلوکالری دریافت کردند. در طول ۲ روز مطالعه جداگانه، شرکت کنندگان از ۳ وعده غذای مایع حاوی ۵۰۰ کیلوکالری و یا ۶ وعده غذای مایع ۲۵۰ کیلوکالری استفاده نمودند. در طول مدت ۱۲ ساعت، هر ۳۰ دقیقه یکبار قند و چربی خون زنان اندازه گیری شد. زنانی که ۳ وعده غذایی دریافت نموده بودند به طور معناداری چربی خون کمتری داشتند. احتمالا تعدد وعده های غذایی می تواند میزان تری گلیسرید و غلظت انسولین را به طور متفاوتی تغییر دهد.
در این بررسی تعداد وعده های غذایی کمتر اما با حجم بیشتر نسبت به تعداد وعده های غذایی بیشتر اما با حجم کمتر در کاهش قند خون، چربی خون و به طبع آن کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ارتباط بیشتری داشت.
با توجه به نتایج این مطالعه با افزایش تعداد وعده های غذایی، افراد باید بیشتر مراقب انتخاب های غذایی خود باشند چرا که بیشتر در معرض انتخاب غذاهای ناسالم در دسترس و ابتلا به چاقی هستند. بعضی افراد توانایی انتخاب غذاهای سالم را دارند اما بسیاری در این زمینه از توانایی کافی برخوردار نمی باشند و در نهایت کالری زیادی دریافت می کنند.
این مطالعه می تواند برای توسعه استراتژی های صحیح تغذیه ای مفید واقع شود.
نکته عملی: با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه به زنان چاق و مبتلا به اضافه وزن توصیه می شود از سه وعده غذایی متعادل در طول روز استفاده نمایند تا بتوانند کنترل خوبی بر میزان انرژی دریافتی خود داشته باشند.

منبع:

Timothy D. Heden et al, Obesity, ۲۰۱۲

Loading