ویتامین D: تحقیقات جدید در مورد فواید آن چه می‌گویند؟

ویتامین D: تحقیقات جدید در مورد فواید آن چه می‌گویند؟

امروزه بحث‌های زیادی در مورد ویتامین D انجام می‌شود. نتایج برخی مطالعات تائید کننده فواید این ویتامین برای انواع بیماری‌ها است. اما در برخی دیگر از مطالعات سوالاتی در مورد مفید بودن آن برای درمان بیماری‌ها مطرح می‌شود. ویتامین D در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست ساخته می‌شود. همچنین در برخی مواد غذایی (زرده تخم‌مرغ، ماهی و غذاهای غنی شده با این ویتامین) وجود دارد.
مهم‌ترین نقش ویتامین D در بدن تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از بروز پوکی استخوان است. در برخی مطالعات نیز مشاهده شده که این ویتامین می‌تواند در پیشگیری از بروز نارسایی قلبی، دیابت، سرطان، عفونت مجاری تنفسی، بیماری‌های خودایمنی و حتی ریزش مو نقش داشته باشد. با این حال، تعداد زیادی از مردم در سطح جامعه به کمبود این ویتامین مبتلا هستند. اگرچه علائم کمبود آن بین افراد متفاوت است، اما می‌تواند شامل درد در مفاصل، عضلات یا استخوان‌ها، خستگی، مشکلات تنفسی و اختلال در خلق و خو باشد.
در این مقاله به آخرین مطالعاتی که در مورد نقش ویتامین D انجام شده، می‌پردازیم.

نارسایی قلبی

مطالعات مختلف نشان داده‌اند که ویتامین D می‌تواند از بروز بیماری قلبی – عروقی پیشگیری کند. اما در حال حاضر محققان مشخص نکرده‌اند که این ویتامین اثرات مفید خود را از چه طریقی اعمال می‌کند.
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این ویتامین احتمالاً می‌تواند بعد از یک حمله قلبی از ایجاد بافت اسکار (زخم) در اطراف قلب، ایجاد انسداد در سیستم قلبی – عروقی و در نتیجه بروز نارسایی قلبی جلوگیری کند. بنابراین، با انجام مطالعات بیشتر این احتمال وجود دارد که این ویتامین به درمان‌های رایج افزوده شود.

سرطان

سرطان سینه و سرطان روده با کمبود ویتامین D مرتبط دانسته شده‌اند. در مطالعه‌ای مشاهده شد که بالا بودن میزان این ویتامین در بدن با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان مرتبط است. در مطالعه‌ دیگری با بررسی ۵۷۰۰ بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ و ۷۱۰۰ فرد سالم مشخص شد در افرادی که به کمبود این ویتامین مبتلا هستند خطر ابتلا به سرطان روده ۳۱ درصد بیشتر است.

چاقی شکمی

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که چربی زیاد در ناحیه شکم با کمبود ویتامین D مرتبط است. این امر نشان می‌دهد افراد مبتلا به چاقی شکمی در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند. بنابراین، باید میزان این ویتامین در خون آن‌ها اندازه‌گیری شود.
با این حال، مطالعاتی که تاکنون انجام شده‌اند قادر نبوده‌اند مشخص کنند که آیا کمبود این ویتامین سبب تجمع چربی در ناحیه شکم می‌شود و یا چاقی شکمی در بروز کمبود آن نقش دارد.

بیماری آلزایمر

بررسی‌های محققان استرالیایی نشان می‌دهد که هیچ ارتباط قابل توجهی بین کمبود ویتامین D و خطر بروز آلزایمر وجود ندارد. این محققان عنوان کردند که بین مواجهه با اشعه ماوراءبنفش خورشید و کاهش خطر ابتلا به ام اس (MS)، پارکینسون و آلزایمر ارتباط وجود دارد. اما این ارتباط ممکن است به علت تولید ویتامین D نباشد. به گفته محققان لازم است در این مورد مطالعات بیشتری انجام شود.

درد مزمن

سال‌ها برخی محققان معتقد بودند که کمبود این ویتامین می‌تواند در بروز یا تشدید درد مزمن نقش داشته باشد. بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد که در حال حاضر شواهد علمی موجود از ارتباط بین کمبود ویتامین D و درد مزمن حمایت نمی‌کند. بنابراین، برای پایان دادن به بحث‌هایی که در این مورد وجود دارد نیاز است تحقیقات بیشتری انجام شود.

Loading