ویتامین D در پیشگیری از بروز سرطان نقش دارد.

ویتامین D در پیشگیری از بروز سرطان نقش دارد.

نتایج مطالعه‌ای که به تازگی در ژاپن انجام شده نشان می‌دهد ویتامین D خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. ویتامین D یک ویتامین ضروری برای بدن است. این ویتامین نه تنها به حفظ سلامت استخوان کمک می‌کند، بلکه در عملکرد سیستم ایمنی، ارتباطات عصبی و عملکرد عضلات نیز نقش دارد. توصیه می‌شود افراد بزرگسال روزانه حدود ۶۰۰ واحد بین‌المللی از این ویتامین دریافت کنند. منبع اصلی این ویتامین نور خورشید است. نور خورشید به تولید این ویتامین در پوست کمک می‌کند. برخی مواد غذایی مانند ماهی سالمون، زرده تخم‌مرغ و همچنین مکمل‌های غذایی نیز حاوی این ویتامین هستند.
تحقیقات نشان داده کمبود ویتامین D خطر بروز برخی از انواع سرطان‌ها را افزایش داده و افزایش میزان آن در خون از بروز این بیماری پیشگیری می‌کند. در مطالعه‌ای که در کشور ژاپن انجام شد اطلاعات حدود ۳۳ هزار نفر جمع‌آوری گردید. شرکت‌کنندگان ۴۰ تا ۶۹ ساله بوده و به مدت ۱۶ سال مورد پیگیری قرار گرفتند. در طول این مدت ۳۳۰۱ مورد ابتلا به سرطان ثبت شد.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد در کسانی که سطوح ویتامین D خون پایین‌تر است نسبت به کسانی که میزان این ویتامین در آن‌ها بالاتر است، احتمال ابتلا به سرطان ۲۰ درصد بیشتر است. همچنین بررسی سرطان‌ها به تفکیک نشان داد میزان بالاتر ویتامین D خطر ابتلا به سرطان کبد را ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. میزان این ویتامین در خون با خطر سرطان ریه و پروستات مرتبط نبود.
به گفته محققان لازم است در مطالعات بعدی غلظت مناسب ویتامین D خون که می‌تواند به طور موثری از بروز بیماری سرطان پیشگیری کند، مشخص گردد.
نکته عملی: ویتامین D در پیشگیری از بروز سرطان نقش دارد. بنابراین توصیه می‌شود سطوح این ویتامین در خون اندازه‌گیری شده و در صورت لزوم مکمل استفاده شود.
منبع:

Sanjeev Budhathoki et al. The BMJ 2018.

Loading