پیاده‌روی و نقش آن در کاهش خطر نارسایی قلبی در زنان

پیاده‌روی و نقش آن در کاهش خطر نارسایی قلبی در زنان

در نارسایی قلبی توانایی قلب برای پمپ کردن مقادیر کافی خون به سراسر بدن کاهش می‌یابد. خطر این بیماری با افزایش سن بیشتر می‌شود. به طوریکه خطر ابتلا به آن در زنان ۷۵ تا ۸۴ ساله نسبت به زنان ۶۵ تا ۷۴ ساله ۳ برابر بیشتر است.
همه ما می‌دانیم که فعالیت بدنی خطر نارسایی قلبی را کاهش می‌دهد. اما ممکن است به اشتباه تصور شود که پیاده‌روی ساده به منظور پیشگیری از این بیماری کافی نیست. نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که پیاده‌روی نه تنها ورزشی است که توسط تمام افراد قابل انجام است، بلکه تقریباً معادل انواع دیگر ورزش در کاهش خطر نارسایی قلبی موثر می‌باشد. در این مطالعه میزان پیاده‌روی و وضعیت سلامتی ۸۹ هزار زن بالای ۵۰ سال در یک دوره ۱۰ ساله بررسی شد.
یافته‌های حاصل از مطالعه فوق نشان داد در زنانی که حداقل ۲ بار در هفته پیاده‌روی می‌کردند نسبت به زنانی که کمتر پیاده‌روی می‌کردند خطر نارسایی قلبی ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر است. در کسانی که حداقل ۴۰ دقیقه پیاده‌روی می‌کردند نسبت به کسانی که در زمان کوتاه‌تری راه می‌رفتند خطر نارسایی قلبی ۲۱ تا ۲۵ درصد کمتر است. همچنین در زنانی که با سرعت متوسط و یا زیاد گام برمی‌داشتند خطر نارسایی قلبی به ترتیب ۲۶ و ۳۸ درصد کمتر است.
نتایج مذکور در زنان با نمایه توده بدنی (BMI) مختلف مشاهده شد. این امر نشان می‌دهد که حتی زنان مبتلا به اضافه وزن یا چاقی نیز می‌توانند از پیاده‌روی برای کاهش خطر نارسایی قلبی بهره ببرند. از آنجاکه پیاده‌روی در هر ساعتی از روز امکان‌پذیر است و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد، می‌تواند توسط زنان مسن که امکان رفتن به باشگاه را ندارند، انجام شود.
نکته عملی: پیاده‌روی سریع و مکرر که هر بار به مدت حداقل ۴۰ دقیقه به طول انجامد خطر نارسایی قلبی را در زنان یائسه کاهش می‌دهد.
منبع:

Presented at the American College of Cardiology’s 67th Annual Scientific Session, 2018.

Loading