الگوهای منطقه‌ای چربی از نظر ژنتیکی کنترل می‌شوند و میان زنان و مردان متفاوت است. ۲ نوع از ذخیره‌سازی چربی به نام‌های آندروئید (چاقی سیبی شکل یا شکمی) و گاینوئید (چاقی گلابی شکل یا سرینی رانی) شناخته شده است. چاقی سیبی شکل بیشتر در مردان دیده می‌شود و بالا رفتن سن نیز عامل مهمی در این چاقی خطرناک به‌همراه انبار شدن چربی است. این نوع چاقی وابسته به مقاومت انسولین است. وقتی اختلالات مزمن در زمینه عدم تحمل گلوکز و مقاومت انسولین، هایپرلیپیدمی (افزایش چربی خون) و فشار خون پدید می‌آید و به هم مرتبط می‌شوند، آنها را به عنوان سندرم متابولیک (سوخت و ساز) یا سندرم X می‌شناسند که به عنوان ۳ عارضه همراه با هم شناخته شده است:

وضیعت دور کمر بیشتر از ۱۰۲ سانتیمتر در مردان و ۸۸‌سانتیمتر در زنان، تری‌گلیسیرید سرم در حدود حداقل ۱۵۰‌دسی‌گرم بر میلی‌لیتر،HDL  یا کلسترول خوب در حدود کمتر از ۴۰ میلی گرم بر دسی‌لیتر در مردان و ۵۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر در زنان، فشار خون بیشتر از ۸۵/۱۳۵ میلی‌لیتر جیوه یا گلوکز خون بیشتر از ۱۲۵ میلی گرم بر دسی‌لیتر.

این سندرم مشکلات زیادی را باعث خواهد شد و ممکن است عوارض کبدی، قلبی عروقی و دیابت را به‌همراه داشته باشد.

سندرم X بیشترین تاثیرپذیری را از زمان کودکی و ذائقه‌سازی در آن دوران دارد. اگر والدین کودکی فرزند خود را با فرهنگ غذایی بعضا غلط خود وفق دهند بزرگ‌ترین اشتباه را در حق کودک خود انجام داده‌اند. زیرا این ذائقه‌های غلط مانند شورپسندی یا شیرین پسندی یا چربی پسندی همیشه با آنها خواهند ماند و عوارض آنها در چند سال میانی زندگانی آنها نمایان خواهد شد.

توزیع چربی گاینوئید (گلابی شکل) نیز بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود و بنابر فرض جهت نیاز‌های بارداری و شیردهی ذخیره می‌شوند و مانند چاقی سیبی شکل تا آن حد خطرناک نیست اما پس از سن یائسگی، چاقی سیبی شکل در خانم‌هایی که رعایت نکات تغذیه‌ای را نمی‌کنند نیز حادث خواهد شد. این مشکل بیشتر به شکل ترکیبی از چربی شکمی و چربی سرینی  رانی پدیدار می‌شود. در واقع زنان پس از یائسگی بیشتر از الگوی چاقی مردان پیروی خواهند کرد و در نتیجه ممکن است به خطر افزایش گلوکز خون، افزایش لیپید و عوارض فشار خون دچار شوند.

به هر حال رعایت رژیم غذایی سالم و روش زندگی صحیح همراه با ورزش و خواب منظم، خطر چاقی را به هر شکلی کاهش خواهد داد و به تبع آن مشکلات و عوارض متعاقب آن دور از به فعلیت در آمدن خواهند بود.

Loading