چاقی طول عمر شما را کاهش می‌دهد

چاقی طول عمر شما را کاهش می‌دهد.

امروزه در سراسر جهان به علت تغییر سبک زندگی شیوع چاقی به میزان چشمگیری افزایش یافته است. داشتن وزن بالا خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲، کبد چرب، بیماری قلبی – عروقی و برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. اخیراً نیز مشخص شده چاقی با کاهش طول عمر مرتبط است. در این مطالعه که ۲۴ سال به طول انجامید وزن و میزان بقای بیش از ۶ هزار نفر مورد بررسی قرار گرفت. بیش از نیمی از شرکت کنندگان (۵۶ درصد) تا انتهای مطالعه فوت کردند.
چاقی به نمایه توده بدنی (BMI) بالای ۳۰ اطلاق می‌شود. BMI از طریق تقسیم وزن بر مجذور قد محاسبه می‌شود. نتایج این مطالعه که در مجلهJAMA Network Open منتشر شده نشان داد به طور کلی چاقی خطر مرگ را ۲۷ درصد افزایش می‌دهد. اما خطر مرگ برای افرادی که بسیار چاق بوده و BMI آن‌ها بین ۳۵ تا ۳۹ بود در مقایسه با افرادی که BMI طبیعی (بین ۱۸/۵ تا ۲۴/۹) داشتند حدود ۲/۴ برابر بیشتر بود.
کمترین میزان مرگ و میر در افرادی مشاهده شد که طی انجام مطالعه وزن‌شان در محدوده طبیعی باقی مانده بود. میزان طول عمر در افرادی که چاق نبوده اما اضافه وزن داشتند (BMI بین ۲۵ تا ۲۹/۹) تقریباً مشابه افرادی بود که وزن طبیعی داشتند. البته این یافته بدین معنا نیست که افراد دارای اضافه وزن نباید به سبک زندگی خود توجه نمایند. این افراد نیز باید به کمک پیروی از الگوی غذایی سالم و پرهیز از بی‌تحرکی از افزایش وزن بیشتر و ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری نمایند.
نکته عملی: چاقی می‌تواند طول عمر را کاهش دهد. برخورداری از رژیم غذایی مناسب و داشتن فعالیت بدنی منظم از طریق اثری که بر کنترل وزن دارد می‌تواند خطر مرگ زود هنگام را کاهش دهد.
منبع:

Susan J. Curry et al. JAMA Network Open 2018; Volume 20: Pages 1163- 1171.

Loading