چه نوع ورزش‌هایی خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهند؟

چه نوع ورزش‌هایی خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهند؟
هنگامی که در مورد کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی – عروقی صحبت می‌شود اغلب افراد تصور می‌کنند حتماً باید پیاده‌روی کرده و یا بدوند. در حالیکه بلند کردن وزنه و دمبل نیز می‌تواند برای قلب مفید باشد. نتایج یک مطالعه جدید  که در مجله  Medicine and Science in Sports and Exercise منتشر شده نشان دهنده فواید ورزش مقاومتی برای قلب و عروق است. به عبارت دیگر، مشاهده شد تمرینات ورزشی با وزنه (به مدت کمتر از ۱ ساعت در هفته) خطر بروز بیماری قلبی – عروقی را کاهش می‌دهد. در مطالعه مذکور اطلاعات حدود ۱۳ هزار فرد بالغ جمع‌آوری شد. سپس بروز  بیماری قلبی – عروقی (از جمله حمله قلبی و سکته مغزی) و مرگ ناشی از آن بررسی شد.
محققان می‌گویند بر خلاف ورزش هوازی ممکن است انجام روزانه تمرینات مقاومتی برای همه افراد آسان نباشد. افراد برای انجام ورزش هوازی می‌توانند میزان پیاده‌روی خود را افزایش دهند، دوچرخه‌سواری کنند و یا به جای آسانسور از پله استفاده کنند. همچنین بسیاری از افراد در منزل تردمیل و یا دوچرخه ثابت دارند. اما برای انجام تمرینات مقاومتی امکانات زیادی وجود ندارد. به همین علت برای انجام این نوع فعالیت‌های بدنی عضویت در باشگاه‌های ورزشی می‌تواند مفید باشد. تحقیقات قبلی نشان داده افرادی که عضو باشگاه‌های ورزشی هستند بیشتر ورزش می‌کنند.

سایر فواید ورزش‌های مقاومتی

بیشتر تحقیقات انجام شده در این زمینه در مورد سلامت استخوان‌ها، عملکرد جسمی و کیفیت زندگی افراد سالمند انجام شده است.
نتایج برخی مطالعات نشان داده ورزش مقاومتی خطر ابتلا به سندرم متابولیک و کلسترول بالا را کاهش می‌دهد. در افرادی که کمتر از ۱ ساعت در هفته ورزش مقاومتی انجام می‌دادند در مقایسه با کسانی که این نوع ورزش را انجام نمی‌دادند خطر ابتلا به کلسترول بالا ۳۲ درصد و خطر ابتلا به سندرم متابولیک ۲۹ درصد کمتر بود. سندرم متابولیک خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان داده تقویت عضلات به سوزاندن کالری و پیشگیری از چاقی کمک می‌کند.
نکته عملی: انجام یک ساعت ورزش مقاومتی (تمرین با دمبل) در طی هفته خطر ابتلا به بیماری قلبی – عروقی را کاهش می‌دهد.
منبع:
Yanghui Liu et al. Medicine & Science in Sports & Exercise 2018.

Loading