کاهش وزن برای مبتلایان به فیبریلاسیون دهلیزی مفید است

کاهش وزن برای مبتلایان به فیبریلاسیون دهلیزی مفید است

فیبریلاسیون دهلیزی (AF) یکی از شایع‌ترین اختلالات ریتم قلب و علت عمده سکته مغزی است. همچنین می‌تواند در بروز نارسایی قلبی نقش داشته باشد. سالانه میلیون‌ها انسان در سراسر جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند. درد قفسه سینه، ضربان قلب غیرعادی و تنگی نفس از علائم AF به شمار می‌روند.
AF یک بیماری پیش‌رونده است که طی آن علائم متناوب و کوتاه به علائم پایدارتر تبدیل می‌شوند. چاقی و سبک زندگی با پیشرفت این بیماری مرتبط هستند. طی ۲ دهه گذشته در سراسر جهان تعداد بزرگسالان مبتلا به اضافه وزن و چاقی افزایش چشمگیری یافته است.
محققان استرالیایی برای اولین بار نشان دادند در افراد چاق مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی کم کردن وزن به کاهش یا معکوس کردن اثرات ناشی از این بیماری کمک می‌کند. در این پژوهش مشخص شد که ۱۰ درصد کاهش وزن همراه با مدیریت عوامل خطر سبب معکوس شدن روند پیشرفت بیماری می‌شود. بیمارانی که وزن کم می‌کنند علائم کمتری را تجربه می‌کنند، به درمان کمتری نیاز دارند و به نتایج مطلوب‌تری دست می‌یابند. همچنین در افرادی که در گذشته علائم پایدار بیماری را تجربه می‌کردند، به دنبال کاهش وزن این علائم به طور متناوب ظاهر می‌شوند. مشخص شد که پیشرفت بیماری با میزان کاهش وزن ارتباط مستقیم دارد. در صورت عدم کاهش وزن AF به انواع پایدارتر پیشرفت می‌کند.
در این مطالعه ۳۵۵ فرد مبتلا به اضافه وزن و یا چاقی شرکت کردند. نتایج حاصل از آن نشان می‌دهد که کاهش وزن و توجه به سبک زندگی یکی از عوامل مهم در مدیریت AF است. به طوریکه در بسیاری از موارد می‌تواند جایگزینی برای جراحی و یا مداخلات دارویی باشد. محققان امیدوارند که نتایج حاصل از این مطالعه بتواند به افراد چاق در بهبود کیفیت زندگی کمک کرده و به کمک کاهش وزن وابستگی آن‌ها را به خدمات مراقبتی و بهداشتی کاهش دهد.
نکته عملی: بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیری در صورتی که ۱۰ درصد وزن خود را کاهش دهند می‌توانند از پیشرفت بیماری جلوگیری نمایند.
منبع:

Melissa E Middeldorp et al. EP Europace 20

Loading