کاهش وزن و بهبود گردش خون در افراد مبتلا به دیابت

دیابت نوع ۲ بر گردش خون اثر می‌گذارد. این بیماری، عروق خونی را ضخیم کرده و میزان اکسیژنی که در بدن شما جریان دارد را کاهش می‌دهد. این کاهش شامل مغز نیز می‌شود. وقتی جریان خون در مغز کم می‌شود، قدرت تفکر و تصمیم‌گیری ما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اغلب دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. این شرایط ممکن است با مشکلات شناختی مرتبط باشند (مشکلاتی مربوط به توانایی‌های تفکر). کاهش میزان کالری دریافتی و افزایش فعالیت بدنی سبب کاهش اثرات منفی دیابت نوع ۲ بر بدن می‌شود.
بدین منظور محققان از گروهی افراد درخواست کردند تا کالری دریافتی روزانه خود را محدود کرده و ۱۷۵ دقیقه در هفته فعالیت ورزشی داشته باشند. در گروه دیگر شرکت‌کنندگان مداخلات مذکور انجام نشد. حدوداً پس از ۱۰ سال از تمامی شرکت‌کنندگان یک اسکن مغزی MRI گرفته شد. در طول مطالعه نیز عملکردهای ذهنی شرکت‌کنندگان اعم از یادگیری کلامی، حافظه و توانایی تصمیم‌گیری بررسی شد.
در نهایت محققان دریافتند که در گروه اول که مداخلات سبک زندگی انجام شده بود جریان خون بیشتری در مغز گردش داشته است. همچنین نتایج حاکی از آن بود که این افزایش یا حفظ جریان خون در مغز برای افرادی که فقط اضافه وزن داشتند، ولی چاق نبودند بیشتر بود.
نکته عملی: افراد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌توانند با کاهش وزن خود از طریق رژیم غذایی و ورزش جریان خون مغزی را بهبود بخشیده و از اختلالات شناختی پیشگیری کنند.
منبع:

Mark A. Espeland et al. Journal of the American Geriatrics Society 2017

Loading