کدام نوع اسیدهای چرب به افزایش طول عمر کمک می‌کنند؟

کدام نوع اسیدهای چرب به افزایش طول عمر کمک می‌کنند؟

اسیدهای چرب غیراشباع با یک پیوند دوگانه (MUFA) معمولاً در دمای اتاق مایع بوده و فقط زمانی که سرد شوند به حالت جامد درمی‌آیند. ۲ منبع MUFA در رژیم غذایی انسان وجود دارد که عبارتند از: ۱) مواد غذایی گیاهی مانند آووکادو، مغزها، کره بادام‌زمینی، روغن زیتون، روغن کنجد و سایر روغن‌های گیاهی و ۲) مواد غذایی حیوانی مانند ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات. توصیه می‌شود که حداکثر ۳۰ درصد کالری دریافتی روزانه از چربی‌ها تامین شود. بیشتر چربی دریافتی روزانه باید از نوع چربی‌های غیراشباع با یک یا چند پیوند دوگانه باشد.
نتایج مطالعات قبلی در مورد ارتباط بین مصرف MUFA و طول عمر متناقض است. از آنجاکه این نوع اسید چرب هم در غذاهای گیاهی و هم در غذاهای حیوانی یافت می‌شود، محققان تصمیم گرفتند که نقش نوع منبع غذایی MUFA را در این رابطه بررسی کنند. بدین منظور اطلاعات مربوط به بیش از ۹۳ هزار مرد و زن جمع‌آوری شده و رژیم غذایی این افراد با استفاده از پرسشنامه و هر ۴ سال یک بار بررسی گردید.
در طی ۲۲ سال پیگیری ۲۰۶۷۲ نفر فوت کردند. ۴۵۸۸ مورد از موارد مرگ به علت بیماری قلبی رخ داد. نتایج این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی غنی از مواد غذایی حاوی MUFA خطر مرگ ناشی از تمام علل را ۱۶ درصد کاهش می‌دهد. همچنین جایگزین کردن ۲ تا ۵ درصد کالری دریافتی از چربی‌های اشباع، قند و شکر و سایر کربوهیدرات‌های تصفیه شده با MUFA موجود در غذاهای گیاهی خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و سایر علل را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. جایگزین کردن ۵ درصد کالری دریافتی از MUFA موجود در غذاهای حیوانی با MUFA موجود در غذاهای گیاهی با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و سایر علل به میزان ۲۴ تا ۲۶ درصد مرتبط است.
نکته عملی: مصرف غذاهای گیاهی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع با یک پیوند دوگانه (مانند روغن‌های گیاهی و مغزها) و کاهش مصرف مواد غذایی حیوانی از مرگ زودهنگام جلوگیری کرده و سبب افزایش طول عمر می‌شود.
منبع:

Marta Guasch et al. Circulation 2018.

Loading