کلم و نقش آن در کاهش خطر بروز سکته مغزی و حمله قلبی

کلم و نقش آن در کاهش خطر بروز سکته مغزی و حمله قلبی

الگوی غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی موثر است. اخیراً مطالعه‌ای بر روی زنان سالمند استرالیایی انجام شده که نشان می‌دهد که افزایش مصرف سبزیجات خانواده کلم (مانند بروکلی، کلم برگ و گل کلم) می‌تواند به جلوگیری از انسداد شریان‌ها و یا آترواسکلروز کمک کند.
آترواسکلروز علت اصلی حمله قلبی و سکته مغزی است. در آترواسکلروز رسوبات و یا پلاک‌هایی بر روی دیواره داخلی شریان‌ها ساخته می‌شود. این پلاک‌ها از کلسترول، مولکول‌های چربی، کلسیم و سایر ترکیبات موجود در خون ساخته می‌شوند. با گذشت زمان ایجاد پلاک منجر به باریک و سخت شدن شریان‌ها و کاهش جریان خون حاوی اکسیژن و مواد مغذی به اندام‌ها و بافت‌ها می‌گردد. این امر سرانجام سبب بروز حمله قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ می‌شود.
سبزیجات خانواده کلم غنی از فیبر، ویتامین‌های C و K، کاروتنوئیدهای مختلف، فولات و مواد معدنی هستند. همچنین حاوی ترکیبات گوگردی هستند که گلوکوزینولات نامیده شده و در ایجاد طعم و بوی این سبزیجات نقش دارد. با پختن و مصرف سبزیجات خانواده کلم گلوکوزینولات به ترکیبات فعال از نظر بیولوژیکی، مانند نیتریل، اندول، ایزوتیوسیانات و تیوسیانات تبدیل می‌شود. با توجه به برخی شواهد برخی اندول‌ها و ایزوتیوسیانات‌ها خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند.
در مطالعه حاضر ۹۵۴ زن که حداقل ۷۰ سال سن داشتند، شرکت کردند. نتایج نشان داد در زنانی که سبزیجات بیشتری مصرف می‌کردند دیواره شریان کاروتید ۰/۰۵ میلی‌متر نازک‌تر بود. هر ۰/۱ میلی‌متر کاهش ضخامت دیواره شریان کاروتید با کاهش ۱۰ تا ۱۸ درصد خطر سکته مغزی و حمله قلبی در ارتباط است. همچنین، مصرف هر ۱۰ گرم سبزیجات خانواده کلم در طی روز ضخامت دیواره شریان کاروتید را ۰/۸ درصد کاهش می‌داد.
نکته عملی: مصرف انواع کلم در رژیم غذایی روزانه، خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

منبع:

Lauren C. Blekkenhorst et al. Journal of the American Heart Association 2018.

Loading