التهاب یک فرآیند محافظتی و روشی است که از طریق آن بدن در پاسخ به جراحت یا قرار گرفتن در معرض مواد مضر به روند بهبودی و ترمیم خود کمک می‌کند. این فرآیند در بسیاری از موارد، از جمله بهبود پوست پس از جراحت، موثر است. با این حال، التهاب بدن همیشه مفید نیست.
التهاب مزمن زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به سلول‌های سالم بدن حمله کرده و سبب بروز بیماری‌های خودایمنی می‌شود. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از: آرتریت روماتوئید، بیماری کرون و برخی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس شود. از سوی دیگر، التهاب مزمن از علل زمینه‌ای بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری آلزایمر به شمار می‌رود.

التهاب بدن را به کمک رژیم غذایی کاهش دهید

شواهد موجود در مورد نقش رژیم غذایی در التهاب بدن محدود است. برخی مواد غذایی التهاب بدن را سرکوب می‌کنند. اما به درستی مشخص نیست که بدین منظور مصرف چه مقدار از این مواد غذایی سودمند است. با این حال، شواهد علمی به طور کلی از نقش رژیم غذایی مناسب در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب حمایت می‌کند:

  • چربی‌های سالم مانند اسید چرب امگا ۳ که در ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین یافت می‌شود التهاب بدن را کاهش داده و به تنظیم عملکرد غشا کمک می‌کند. امگا ۳ پروتئین‌های التهابی مانند پروتئین واکنشگر (C (CRP و اینترلوکین ۶ را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود ۲ بار در هفته ۹۰ تا ۱۲۰ گرم ماهی مصرف شود.
  • روغن زیتون سرشار از چربی‌های غیراشباع با یک پیوند دوگانه، آنتی اکسیدان‌ها و اولئوکانتال (ترکیب موثر در کاهش التهاب و درد) می‌باشد. بهترین نوع روغن زیتون نوع فرابکر آن است که کمتر تصفیه شده و حاوی مواد مغذی بیشتری است.
  • چربی‌های اشباع موجود در گوشت قرمز پرچرب، کره، سس ها و غذاهای سرخ شده و چربی‌های ترانس موجود در مواد غذایی فرآوری شده در شروع فرآیندهای التهابی نقش دارند.
  • توصیه می‌شود مصرف میوه‌ها و سبزیجات شامل انواع تازه، منجمد و خشک میوه‌هایی مانند انواع توت‌ها و گیلاس و سبزیجات مانند کاهو، اسفناج و کلم بروکلی را افزایش دهید. به طوریکه در هر وعده باید حداقل نیمی از بشقاب شما از انواع میوه ها و سبزیجات تشکیل شده باشد.
  • فیبر و مواد غذایی حاوی کاروتنوئیدها که نوعی آنتی اکسیدان موجود در هویج و میوه های رنگی است در کاهش CRP نقش دارند.
  • افزایش مصرف منابع گیاهی پروتئین مانند حبوبات و آجیل ها توصیه می‌شود. حبوبات غنی از فیبر، پروتئین، فولیک اسید، آهن، روی و پتاسیم هستند. آجیل‌ها، به خصوص گردو، بادام و پسته، غنی از چربی‌های مفید غیراشباع با یک پیوند دوگانه و فیبر می‌باشند. مصرف روزانه ۴۵ گرم آجیل (حدود یک مشت) توصیه می‌شود.
  • مصرف غلات کامل و نان های سبوس دار را جایگزین غلات تصفیه شده نمایید.
  • مصرف زیاد نمک سبب احتباس مایعات و افزایش فشارخون می‌شود. از سوی دیگر، کورتیکواستروئیدها که برای درمان بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید به کار می‌روند منجر به تجمع سدیم در بدن می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود در مصرف نمک زیاده روی نشود. برای طعم دار کردن غذا می‌توانید از سبزیجات و ادویه‌ها استفاده کنید که غنی از آنتی اکسیدان هستند.
  • کیفیت و طول مدت خواب نیز از جمله عواملی است که تاثیر مستقیم بر التهاب بدن دارد.
  • حفظ وزن در محدوده طبیعی و فعالیت بدنی منظم به کاهش التهاب بدن کمک می‌کند.

 

Loading