بیشتر افراد دچار فشار خون بالا حتی زمانیکه فشار سنج میزان خطرناکی را نشان می دهد ، هیچ نوع علائم و یا نشانه ای از این بیماری ندارند .گرچه تعداد کمی از افراد مبتلا به فشار خون بالا دچار سردرد ، سرگیجه و یا مقدار کمی خون دماغ می شوند ولیکن این علائم تا زمانیکه فشار خون بالا به سطح پیشرفته و یا حتی تهدید کننده نرسد ظاهر نمی شوند .

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

خیلی از افراد تصور می نمایند که تا زمانیکه دچار علائم فشار خون بالا نشده اند نیازی به مراجعه به پزشک جهت چک کردن فشار خون وجود ندارند. توصیه آنست که بعد از سن ۲۰ سالگی از پزشک خود بخواهید که فشار خون شما را هر دوسال یکبار اندازه گیری کند . در صورتیکه قبلاً مبتلا به فشار خون بالا و یا سایر فاکتورهای خطر بیماری قلب و عروق بوده اید، پزشک شما دفعات بیشتری از اندازه گیری را توصیه خواهد کرد  .فشار خون  کودکان ۳ سال به بالا نیز معمولاً به عنوان قسمتی از بررسیهای سالانه  اندازه گیری می شود .

چنانچه پزشک خود را به طور منظم ملاقات نمی کنید ولی در عین حال نگران میزان فشار خون خود هستید ، می توانید جهت پایش آن به مراکز بهداشتی موجود در سطح شهر مراجعه کنید و یا از دستگاههای موجود در مراکز مختلف شهری استفاده نمایید ولی معمولاً این دستگاه ها مدرج و دقیق عمل نمی کنند و ممکن است نتایج دقیقی را به شما ندهند.