فشار وارد شده بر دیواره عروق ناشی از فشار خون بالا می تواند منجر به آسیب بر دیواره عروق و یا سایر ارگان های بدن شود . هرچه فشار خون بالاتر باشد و به مدت طولانی کنترل نشود ، آسیب های جدی تری به دنبال دارد.

فشار خون بالای غیر کنترل شده می تواند منتهی به موارد زیر شود :
 
– آسیب به عروق . آسیب به عروق منتج به سخت و ضخیم شدن شریان ها (آترواسکلروزیس) می شود که می تواند منتهی به سکته ، حمله قلبی و یا سایر عوارض شود.
 
– اتساع موضعی شریان ها . افزایش فشار خون منجر به ضعیف و متورم شدن عروق می شود و اتساع شریانی شکل می گیرد . اتساع شریانی نیز تهدید کننده زندگی است.
 
– نارسایی قلبی . در نتیجه پمپاژ خون با فشار بالا در عروق ، ماهیچه قلب ضخیم خواهد شد . نهایتاً ماهیچه ضخیم شده قلب به سختی خون کافی برای برآورد نیازهای بدن را پمپاژ می کند که می تواند منتهی به نارسایی قلبی شود.
 
– پارگی عروق خونی مغز . فشار خون بالا در شریان ها منتهی به کاهش جریان خون در مغز و یا پارگی عروق خونی در مغز و نهایتاً سکته مغزی شود.
 
– تنگ و باریک شدن عروق خونی کلیه ؛ که می تواند از عملکرد طبیعی کلیه ها جلوگیری کند.
 
– ضخیم شدن ، باریک شدن و یا پارگی عروق خونی چشم ها ؛ که منتهی به از دست دادن بینایی می شود.
 
– سندرم متابولیک . این سندرم شامل گروهی از نارسایی های متابولیکی بدن است که عبارتند از دور کمر افزایش یافته ، تری گلیسرید بالا ، HDL (کلسترول خوب)پایین ، فشار خون بالا و سطوح بالای انسولین. چنانچه شما دچار فشار خون بالا هستید ، احتمال ابتلا به دیگر اجزای سندرم متابولیک در شما وجود دارد . هرچه مبتلا به اجزای بیشتری از سندرم متابولیک باشید ریسک بالاتری از ابتلا به دیابت ، بیماری قلبی و یا سکته در شما وجود دارد.
 
– اختلال در یادگیری و حافظه . فشار خون بالای کنترل نشده توانایی فکر کردن ، به خاطر آوردن ، و یادگیری را تحت تاثیر قرار می دهد. اختلال در به خاطر آوردن و یا یادگیری در افراد مبتلا به فشار خون بالا معمول است.