زمانیکه با وجود دریافت حداقل سه نوع داروی کاهنده فشار خون که یکی از آنها هم دیورتیک است، همچنان فشار خون بالایی دارید بدین معناست که دچار فشار خون بالا مقاوم هستید . فشار خون بالا مقاوم ، حالتی است که به درمان مقاوم است . علاوه بر این، افرادی که فشار خون بالا کنترل شده ای دارند ولیکن برای رسیدن به این کنترل از ۴ نوع مختلف دارو استفاده میکنند نیز به نوعی مبتلا به فشار خون بالا مقاوم هستند.

داشتن فشار خون بالا مقاوم بدین معنا نیست که هیچ گاه نمی توانید آن را کاهش دهید . در حقیقت چنانچه شما و پزشکتان بتوانید تعیین کنید چه چیزی در پشت فشار خون بالا مقاوم شما وجود دارد این شانس وجود دارد که بتوانید موثرتر به درمان آن بپردازید . این امکان وجود دارد که شرایط دیگری که از آن مطلع نیستید علت فشار خون بالا شما هستند ، شرایطی مانند مشکلات کلیوی و یا نارسایی تنفس هنگام خواب . در این شرایط باید با پشتکار بیشتری توصیه های تغییرشیوه زندگی را دنبال کنید.
 
پزشک شما نوع داروها و دوز مصرفی آنها را از لحاظ مناسب بودنشان برای شما ارزیابی می کند .داروهای شما و دوز آنها باید به گونه ای تنظیم شوند که موثرترین ترکیب داروی را ایجاد کنند . ممکن است که پزشک شما داروهای دیگری را نیز تجویز کند ازجمله یک دیورتیک قوی با طول اثر طولانی . این امکان نیز وجود دارد که پزشک شما داروهای دیورتیک غیر تیازدی را نیز پیشنهاد کند مانند اسپیرونولاکتون که مکانیسم اثر آنها از طریق مهار هورمن آلدوسترون است و باعث تغییر مسیر جذب سدیم و دفع پتاسیم می شوند . معمولاً افرادی که مبتلا به فشار خون بالا مقاوم هستند، سطوح آلدوسترون بالایی دارند.

چنانچه داروهای خود را دقیقاً طبق دستور دریافت نکنید می تواند به عواقب جبران ناپذیری منتهی شود . هرگز بدون مشورت با پزشک خود درمان دارویی خود را تغییر ندهید.