شما می توانید زیر نظر متخصصین تغذیه و گوراش سیر بیماری کبد چرب را محدود و کنترل نمایید. برای کنترل کبد چرب توجه به نکات ذیل اهمیت کلیدی دارد:

  • کم کردن وزن: از آنجا که اکثر بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی چاق هستند، کاهش وزن در کنترل این بیماری نقش مهمی دارد. برای کاهش وزن انتخاب رژیم غذایی نیز باید بدرستی صورت پذیرد چرا که کاهش وزن سریع و با رژیمهای برق آسا خود می تواند سیر بیماری را بدتر نماید. خیلی از بیماران چاق که به تازگی متوجه کبد چرب خود شده اند، بدلیل ترس از عوارض این بیماری به رژیمهای غذایی سخت روی می آورند که این بیماری را ریشه کن نمایند و علاوه بر ابتلا به عوارض این نوع رژیمها گاه سیر کبد چرب را نیز بدتر می نمایند. لذا توصیه به انتخاب منطقی رژیم غذایی کاهش وزن و زیر نظر متخصص تغذیه و با کاهش وزن نیم تا یک کیلو گرم در هفته توصیه می گردد. اگر شما از افزایش وزن زیادی رنج می برید ، جالب است که بدانید با کاهش وزن مختصر در حدود ۱۰% از وزن اولیه نیز در خیلی از موارد سیر بیماری را می توانید کنترل نمایید.
  • انتخاب رژیم غذایی سالم : رژیم غذایی پر کربوهیدرات که حاوی میزان قابل توجه از سبزی و میوه جات و مواد غذایی پرفیبر می باشند معمولا بهترین انتخاب برای رژیم غذایی افراد مبتلا به کبد چرب می باشد. محدود نمودن چربی دریافتی و بویژه چربی های اشباع شده و جایگزینی با چربی های غیر اشباع که در روغن زیتون و نیز در ماهی وجود دارد معمولا توصیه می گردد. استفاده از غلات سبوس دار در نان و نیز برنج باید جدی گرفته شود. در نهایت تعیین میزان مورد نیاز و یا ترکیب درشت مغذیها اعم از پروتئین، چربی و کربوهیدرات بر اساس شرایط افراد باید تنظیم گردد.
  • انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم: چاقی بویژه چاقی شکمی نقش مهمی در افزایش ریسک ابتلا به کبد چرب ایفا می نماید . بر همین اساس، داشتن پیاده روی منظم به میزان حداقل ۳۰ دقیقه که در افراد دچار چاقی تا ۶۰ دقیقه در روز از توصیه های غیر قابل انکار می باشد. اگر شما وقت رفتن ورزش در ورزشگاه را ندارید پیاده روی در محل کار و یا زندگی در دفعات مکرر و کوتاه می توانید جایگزین نمایید.
  • کنترل بیماریهای زمینه ای متابولیک: کنترل دیابت و کنترل افزایش چربی های خون در بیماران کبد چرب که از این بیماریها نیز رنج می برند ، نقش کمک کننده در بهبود بیماری کبد چرب ایفا می نماید. همانطور که می دانید از اصول مهم کنترل این بیماریهای متابولیک نیز رعایت رژیم غذایی و ورزش منظم می باشد.

محافظت کبد از عوامل خطر: از عواملی که بر روی فعالیت طبیعی کبد اثر سوء دارد باید پرهیز نمایید. از مهمترین این عوامل مصرف الکل و نیز بعضی از داروها می باشند. لذا در هنگام مراجعه به پزشک، به پزشک یادآور شوید که مبتلا به کبد چرب می باشید که در تجویز دارو بدان توجه نمایند.