آهن

یکی از عوارض کمبود آهن، ابتلا به آنمی کمبود آهن است که امروزه در کودکان رواج زیادی یافته است. این آنمی باعث افزایش ریسک عفونتها و کاهش وزن و رشد کودک میشود.با توجه به این مسئله باید دقت شود تا در رژیم غذایی کودک، مواد غذایی حاوی آهن گنجانده شود. مواد غذایی حاوی آهن مانند گوشت قرمز و حبوبات و میوه های خشک و سبزیجات با برگ سبز و غلات غنی شده از آهن است.با گنجاندن غذاهای حاوی ویتامین C مانند پرتقال میتوانید جذب آهن را در کودک افزایش دهید.
۲-۴ سالگی
در این سن، کودک رژیم غذایی مشابه کودک نوپا دارد با این تفاوت که با رشد کودک میزان انرژی  و موادمغزی مورد نیازش افزایش می یابد.
یک راهنمایی کلی برای یافتن کالری مورد نیاز کودک   وزن کودک بر اساس کیلو گرم×100 است. به طور مثال یک کودک ۲ ساله که ۱۲ کیلو وزن دارد به ۱۲۰۰ کیلو کالری نیاز دارد.
با رشد کودک چربی مورد نیاز او نیز کاهش می یابد .در شروع غذای تکمیلی میزان چربی رژیم غذایی کودک ۵۰% است که این میزان چربی آهسته آهسته کم شده و به ۳۵% چربی در ۵ سالگی میرسد. از بعد از ۲ سالگی میتوان شیر کم چرب را جانشین شیر پر چرب کرد  که بیشتر این ایده مناسب کودکان تپل تر است.ولی شیر بدون چربی را زودتر از ۵ سالگی شروع نکنید.

 

سن دختر پسر
۱-۳ ۱۱۶۵ ۱۲۳۰
۴ ۱۵۴۵ ۱۷۱۵

نمک

آژانس استانداردهای غذایی، حداکثر مصرف ۲ گرم نمک و یا ۸/۰ گرم سدیم را برای کودکان در سنین ۳-۴ سالگی مجاز میداند.این میزان برای کودکان ۴-۶ سال باید کمی کمتر از کودکان بزرگتر باشد. وقتی برچسب غذایی مواد خوراکی را میخوانید برای محاسبه میزان نمک آن، محتوای سدیم را در ۵/۲ ضرب کنید تا میزان نمک موجود در آن بدست آید.