مشکلات غذا خوردن در کودکان ۱ تا ۴ سال

کودکان در این سنین در مورد خوردن غذاهایی که شما میخواهید به آنها بدهید مخالفت میکنند.
نزدیک به یک پنجم کودکان در دوره قبل از مدرسه با مشکل بد غذایی   ویا گزیده غذا خوردن دست به گریبان هستند. این درحقیقت جزیی از پروسه ی رشد کودکان است.
یکی از دلایل به خاطر این است که اولیاء از آنها  میخواهند طعم ها و مزه های مختلف را تجربه کنند و علت دیگر به این خاطر است که آنها میخواهند عکس العمل پدر و مادر را در مورد این رفتار خود ببینند.
در بیشتر مواقع این دوره بدون مشکل سلامتی برای کودک سپری میشود ولی پدر و مادر میتوانند این استرس و ناراحتی برای  غذا خوردن را به حداقل برسانند.

نگران نباشید و آرامش خود را حفظ کنید
تقریبا" تمامی بچه های ۲ تا ۳ ساله، تمایلات غذایی خاصی دارند، از دریافت غذاهای خاصی که قبلا" دوست داشته اند، ممانعت می کنند، یا از خوردن غذاهایی که می بینند اجتناب می کنند، یا مقداری از غذا را امتحان می کنند اما در دفعات بعد از خوردن آن ممانعت می کنند؛ گروهی دیگر رد غذا را به عنوان وسیله ای برای جلب توجه شما و یا دیدن عکس العملتان بکار میبرنند.. چنانچه کودک شما کم وزن نیست و ظاهرا" سالم است، و از تمامی گروه های غذایی دریافت می کند، زیاد نگران نباشید. تحریک کردن یا مجبور کردن آنها به خوردن، وضعیت را بدتر خواهد کرد.


دلایل فیزیکی می تواند سبب امتناع کودکان از غذا خوردن گردد:


علت های فیزیکی ممکنه  رد غذا


دندان ها: چنانچه کودکتان دندان در می آورد، احساس بیماری می کند، لثه هایش زخم می شود،  نمی تواند غذا بخورد. بیسکویئت های بدون قند، یا کیک های برنجی که براحتی جویده می شوند و دادن میزان زیادی نوشیدنی تا زمان بهبود کودک، توصیه می گردد.


بیماری:  چنانچه کودکتان بیمار است، اشتهایی برای دریافت غذا نخواهد داشت. در این صورت به پزشک مراجعه کرده و میزان زیادی نوشیدنی به او بدهید.
خستگی و استرس: چنانچه کودکتان بیش از حد معمول خسته است، یا نگرانی خاصی دارد، بعنوان مثال تولد کودک جدیدی در خانواده یا درک این واقعیت که در خانواده مشکلی وجود دارد، سبب کاهش اشتهای وی می گردد.

تنوع غذایی کم: رژیم غذایی بعضی کودکان تنوع غذایی کمی دارد؛ مثلا" تنها شیر،نان، پنیر و سیب می خورند. در این موارد جای نگرانی وجود دارد، شما می توانید اقداماتی در این زمینه انجام دهید. سعی کنید، غذا را برای کودکان مطلوب سازید و یا از دیگر مواد غذایی استفاده نمایید. بعنوان مثال چنانچه کودکتان شیر دوست دارد، می توانید میزان کمی میوه میکس شده به آن بیافزایید و میلک شیک درست کنید، سپس بتدریج میزان و تنوع میوه های مورد استفاده را افزایش دهید؛ یا اگر نان دوست دارد می توانید با اضافه کردن کره و سایر مواد بصورت ساندویچ، تنوع غذایی را افزایش دهید. به توصیه متخصصین تغذیه، عموما" به کودکان کوچک مکمل ویتامین (ویتامین های A، D و C) داده می شود.

معرفی غذاهای جدید

  • تحقیقات نشان داده، چنانچه بلافاصله بعد از شروع کردن غذای جامد برای کودک، طیف وسیعی از غذاها را به او معرفی نمایید، احتمال پذیرش غذاها از جانب کودک بیشتر خواهد بود. تنها ۴% غذاهای جدیدی که بعد از ۲ سالگی به کودکان معرفی می شود، مورد پذیرش قرار می گیرند. همچنین تاخیر در شروع غذای تکمیلی (بعد از ۶ ماه) می تواند در آینده سبب بد غذایی در کودکان شود،
  • مطالعه ای که در انگلستان انجام شده است نشان داد بهترین راه برای ارائه غذایی جدید به کودکان ، استفاده از مقادیر بسیار کم می باشد، ممکن است شما مجبور شوید این غذا را در دفعات بسیاری به کودک بدهید. اغلب والدین بعد از ۲ بار ارائه غذای جدید به کودک تسلیم می گردند، اما باید ۱۰-۸ بار غذا را به کودک ارائه بدهند تا کودک طعم جدید را بپذیرد.
  • همچنین محققان نشان دادند، در موردکودکانی که به آنها گفته شده باید این غذا را بخورید، زیرا سالم است یا برایتان خوب است، بتدریج تمایل خود را نسبت به قبول آن غذا از دست خواهند داد.

اشتهای کم: بسیاری از کودکان کوچک اشتهای زیادی برای خوردن وعده های اصلی ندارند، زیرا با خوردن میان وعده ها و مایعات در بین وعده های اصلی سیر می شوند.کودک باید گرسنه شود تا از وعده غذایی خود لذت ببرد، بنابراین سعی کنید تنها آب و شربت های رقیق بعنوان نوشیدنی، میوه ها و سبزیجات تازه را بعنوان میان وعده در بین وعده های غذایی به کودک خود بدهید.