چنانچه کودک  بعد از شام چیزی نخورد ، سطوح قند خون وی در صبح بسیار پایین خواهد بود . حال چنانچه کودک صبحانه خود را نخورد قند خون او افت خطرناکی خواهد داشت که منجر به بروز علائمی مانند سردرد ، خستگی ذهنی و جسمی  و گیجی می گردد.


ارتباط معنادار و مستقیمی بین تغذیه مناسب و مغذی در ابتدای روز و توانایی ذهنی کودک وجود دارد . خوردن صبحانه توانایی حل مسائل، یادگیری و تمرکز را  در کودک افزایش می دهد . تحقیقات نشان داده اند  کودکانی که صبحانه می خورند خلاق تر هستند و انرژی پایدار بیشتری دارند .


کودک تمایلی به خوردن غذاهای چرب و شیرین در ابتدای صبح ندارد . وعده  صبحانه زمانی مناسبی برای تامین انرژی مورد نیاز برای رشد و نیز تامین طیف گسترده ای از مواد مغذی کودک می باشد . کودکانی که صبحانه را حذف می کنند نیازهای روزانه خود به ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده نخواهند کرد و این اثر در رشد کودک اثرمنفی  خواهد داشت.


کودکانی که صبحانه می خورند به طور کل از رژیم غذایی سالم تری برخوردار هستند.

 بهترین صبحانه چه ویژگی هایی دارد ؟
یک صبحانه مناسب برای کودک باید شامل پروتئین ، چربی ،  کربوهیدرات و مقادیری ویتامین C باشد . پروتئین و چربی نسبت به کربوهیدرات در مدت زمان طولانی تری هضم می شوند بنابراین کمک می کنند که کودک احساس سیری داشته باشد و تعادل قند خون وی را حتی تا زمان ناهار حفظ می کند .  کربوهیدرات سوخت اصلی مغز است . ویتامین c برای تشکیل نروترنسمیترها در مغز ضروری است و ارتباط مستقیمی با افزایش هوش دارد .
در دوران مدرسه تعداد کمی از والدین وقت تهیه یک صبحانه کامل را دارند . ولیکن صبحانه های سرد متعددی وجود دارند که رنجی وسیعی ار مواد مغذی و کالری کافی را در طول هفته فراهم می کنند و در آخر هفته نیز فرصت خوبی فراهم می شود تا یک صبحانه گرم و متشکل از مواد مختلف را تهیه کرد.

 
از برخی مواد غذایی که تحت عنوان صبحانه های خوب برای کودکان تبلیغ می شوند اجتناب نمایید:
سیریل های صبحانه – بسیاری از سیریل هاحاوی مقادیر فراوانی شکر ، چربی و حتی نمک هستند.

روز را به شکل صحیح آغاز کنید

یک صبحانه خوب بایستی شامل مواد مغذی  و با کمترین مقدار چربی ، چربی اشباع ، شکر و نمک باشد . در این قسمت نمونه ای از چندین صبحانه مناسب برای کودکان آورده شده است:


– یک کاسه کورن فلکس مورد علاقه کودک مانند کورن فلکس هایی که حاوی مغزها یا میوه هستند . به همراه شیر کم چرب و مقادیری میوه خرد شده و یا یک لیوان آب میوه طبیعی  (ترجیحاً آب مرکبات و نه آب سیب چراکه آب سیب در مقایسه با مرکبات ویتامین C کمتری دارد ). فراموش نکنید به این مخلوط شیر و کورن فلکس و میوه های خرد شده ، شکر یا نمک اضافه نکنید .

– یک کاسه فرنی تهیه شده با شیر کم چرب ، املت ، یک برش از نان تست سفید و یا ترجیحاً تست کامل و قهوه ای ، یک لیوان آب میوه و یا یک عدد میوه تازه .

– یک کاسه شیر یا ماست کم چرب طبیعی  همراه با میوه های تازه خرد شده مانند توت فرنگی یا تمشک و یک مشت کورن فلکس . یک برش نان کامل با مقداری کره بادام زمینی .

– میلک شیک میوه ای خانگی و یک برش نان کامل با مقداری مارمالاد یا مربای خانگی .

– عدسی ، یک لیوان آب پرتقال طبیعی و یا برشهای از مرکبات ، ۲برش نان کامل.

– یک عدد تخم مرغ آبپز ، همراه با نان کامل و مقدار کمی کره ، تکه های گریپ فروت.

– خوراک لوبیای کم نمک تهیه شده با سس گوجه فرنگی همراه با ۲ برش نان تست و مقداری کره ، آب پرتقال.